Πώς να ελέγξετε ένα Καταλυτικό Μετατροπέα; [video]

Η δοκιμή ενός καταλυτικού μετατροπέα στο όχημά είναι μια επιβεβλημένη διαδικασία. Ο καταλυτικός μετατροπέας αποτελεί μέρος του συστήματος εκπομπής καυσαερίων σχεδιασμένο να εξαλείφει τους ρυπαντές που παράγονται  από την διαδικασία της εσωτερικής καύσης του κινητήρα.

Αυτοί οι ρυπαντές όπως τα οξείδια του αζώτου (NΟx), οι υδρογονάνθρακες (HC), και το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), μειώνονται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα καθώς διέρχονται μέσα από την εσωτερική κυψέλη της μονάδας η οποία διαθέτει μια λεπτή επίστρωση καταλυτικού υλικού. Οι νεότερες εκδόσεις θα διαθέτουν περισσότερους από έναν θαλάμους για να ενισχύσουν τον καθαρισμό και να μειώσουν την απελευθέρωση μολυσματικών αερίων στην ατμόσφαιρα και στο στρώμα του όζοντος.

Ο καταλύτης μπορεί να λειτουργήσει σε μεγάλο εύρος θερμοκρασιών, ξεκινώντας να δουλεύει μεταξύ των 98°C και 204°C. Από εκεί, η κανονική θερμοκρασία λειτουργίας του μπορεί να φτάσει και τους 260°C. Όσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία τόσο καλύτερο το αποτέλεσμα εξάλειψης των ρυπαντών, εάν πρόκειται να περάσετε το αυτοκίνητο από έλεγχο καυσαερίων, καλό είναι να θερμάνετε τον κινητήρα και το σύστημα εκπομπής καυσαερίων πριν τον έλεγχο. Ένας νέος καταλυτικός μετατροπέας μπορεί να βοηθήσει στην μείωση των υδρογονανθράκων (HC) έτσι ώστε ένας φθαρμένος κινητήρας να περάσει τον έλεγχο.

Όταν ένα όχημα λειτουργεί κανονικά ο μετατροπέας είναι ικανός να λειτουργήσει με μικρή προσπάθεια. Όμως υπάρχουν πολλοί λόγοι για πρόωρη βλάβη, όπως:

• Υπερβολική κατανάλωση λαδιού
• Κακή ή αδύναμη ανάφλεξη (φθαρμένα μπουζί)
• Καμένη ή διαρρέουσα βαλβίδα εξαγωγής
• Προβληματικός αισθητήρας οξυγόνου
• Υπερβολικό μίγμα καυσίμου
• Χαμηλή συμπίεση κινητήρα
• Διαρροή στην πολλαπλή εξαγωγής

Συμπτώματα ενός προβληματικού καταλυτικού μετατροπέα

Εάν ο κινητήρας δεν κάνει καλή καύση η θερμοκρασία ενός μετατροπέα μπορεί να αυξηθεί κατά πολύ λόγω της επεξεργασίας άκαυστου καυσίμου και αυξημένων χημικών αντιδράσεων που προκαλούν το λιώσιμο και διάλυση της εσωτερικής κυψέλης, και εν συνεχεία μερικώς ή εντελώς φράξιμο του καταλυτη. Σε αυτή την περίπτωση το καταλυτικό υλικό μπορεί να χαλαρώσει και να γίνει αντιληπτό από κροτάλισμα ή συνεχές χτύπημα όταν ο κινητήρας είναι σε λειτουργία.

Υπάρχουν τρείς έλεγχοι που μπορούν να εκτελεστούν για να καθοριστεί εάν το σύστημα του καταλύτη δεν λειτουργεί ή είναι φραγμένο.

• Έλεγχοι θερμοκρασίας
• Έλεγχοι απόδοσης κινητήρα με το σύστημα της εξάτμισης μερικώς αποσυνδεδεμένο
• Έλεγχοι επαναφοράς υποπίεσης κινητήρα

Εργαλεία & Εξοπλισμός που θα χρειαστεί για την ολοκλήρωση των ελέγχων

• Μετρητής θερμοκρασίας υπερύθρων
• Γρύλος
• Τρίποδα
• Φακός
• Όργανο μέτρησης υποπίεσης

Κάθε ένα από αυτά τα εργαλεία είναι διαθέσιμο σε κάποιο τοπικό κατάστημα ανταλλακτικών αυτοκινήτου. Ορισμένα οχήματα διαθέτουν έναν πρωτεύοντα και έναν δευτερεύοντα καταλυτικό μετατροπέα για να καθαρίσουν τα καυσαέρια. Οι θέσεις τους μπορεί να διαφέρουν στο σύστημα της εξάτμισης ανάλογα με τον κατασκευαστή. Η ακόλουθη δοκιμή θα λειτουργήσει και για τους δύο όμως η διαφορά στην θερμοκρασία θα είναι περισσότερο εμφανής στην πρωτεύουσα μονάδα που είναι πιο κοντά στην πολλαπλή εξαγωγής και δέχεται εντονότερα τις χημικές αντιδράσεις λόγω της επιπλέον θερμότητας..

ΑΣ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ!

Προτού ξεκινήσουμε, προτείνεται να οδηγήσετε για λίγο το αυτοκίνητο ώστε να ζεσταθεί ο κινητήρας και το σύστημα εξάτμισης. Οι δοκιμές έτσι θα έχουν μεγαλύτερη ακρίβεια. Όταν η μονάδα είναι κρύα η χημική αντίδραση μειώνεται. Φορέστε γάντια, προστατευτικά ρούχα και γυαλιά. Σταθμεύστε το αυτοκίνητο σε λεία επίπεδη επιφάνεια με το χειρόφρενο ενεργό. Μπορεί να χρειαστεί να ανασηκώσετε το αυτοκίνητο στο ανυψωτικό εάν δεν έχετε εύκολη πρόσβαση στον καταλυτικό μετατροπέα.

ΒΗΜΑ 1

Αφού το σύστημα εξάτμισης και ο καταλυτικός μετατροπέας έχουν ζεσταθεί, σημαδέψτε με το θερμόμετρο υπερύθρων στον εισερχόμενο σωλήνα της εξάτμισης στο σημείο που μπαίνει στον μετατροπέα. Εάν η μονάδα βρίσκεται απευθείας στην πολλαπλή εξαγωγής μετρήστε το επάνω μέρος του δοχείου ή το άνω τμήμα αποφεύγοντας να μετρήσετε στην πολλαπλή.

ΒΗΜΑ 2


  Αν είστε συνδρομητής παρακαλούμε  
με το όνομα χρήστη και τον κωδικό σας για να διαβάστε όλο το άρθρο.

Αν δεν είστε συνδρομητής ή η συνδρομή σας έχει λήξει 
παρακαλούμε 
εγγραφείτε ή ανανεώστε την συνδρομή σας.

 

WorkshopData Car Truck

 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

facebook logored facebook logored YouTube redr Twitter

linkedin

Σεμινάρια Επόμενου Μήνα
car air conditioning banner october

Σεμινάριο "Κλιματισμός Α/C" 20-24 Ιουλίου 2020

Αποκτήστε Βεβαίωση Κατάρτισης με Ευρωπαϊκή αναγνώριση.

Το σεμινάριο πραγματοποιείται μέσω υπολογιστή (Webinar) για όλη την Ελλάδα. Μπορείτε να δηλώσετε τον ενδιαφέρον σας για την παρακαλούθηση του σεμιναρίου ώστε να προγραμματιστεί η ημερομηνία διεξαγωγής του.

Δηλώστε Συμμετοχή...