Θα μπορούσε κανείς να πει ότι η Mercedes-Benz ανακάλυψε το αυτοκίνητο, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Benz Patent Motor Car από το 1886 κατέχει τη διάκριση ως το πρώτο όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης στον κόσμο. Στη συνέχεια, η Mercedes-Benz ήταν πρώτη στην αγορά με αμέτρητες πατέντες, καινοτομίες και νέες τεχνολογίες. Τα αυτοκίνητα έχουν αλλάξει πάρα πολύ τα τελευταία 136 χρόνια, αλλά ένα πράγμα παραμένει σταθερό: Η συντήρησή τους.
Ένδειξη σέρβις στον πίνακα οργάνων
Το Patent Motor Car και άλλα πρώιμα αυτοκίνητα χρειάζονταν σχεδόν καθημερινή συντήρηση, από το γέμισμα καπακιών λαδιού και τη λίπανση των αρθρώσεων μέχρι τη ρύθμιση των ιμάντων και των αλυσίδων λίπανσης. Ευτυχώς, τα σημερινά οχήματα μπορούν να διανύσουν χιλιάδες χιλιόμετρα μεταξύ των απαιτούμενων συντηρήσεων, αλλά αυτές εξακολουθούν να είναι απαραίτητες.
Ορισμένα συνεργεία κάνουν το λάθος να βλέπουν τη βασική συντήρηση ως αναγκαίο κακό για να διατηρήσουν τους πελάτες και να πουλήσουν πιο επικερδείς εργασίες σέρβις και επισκευής. Ωστόσο, αυτές οι βασικές υπηρεσίες πρέπει να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη. Μηνύματα συντήρησης που δεν έγινε επαναφορά τους ή προειδο-ποιήσεις στάθμης λαδιού στην οθόνη πληροφοριών μετά από σέρβις λαδιού καταναλώνουν πολύτιμο χρόνο στο συνεργείο και δημιουργούν κακές σχέσεις με τους πελάτες. Μια υπερβολικά σφιγμένη τάπα αποστράγγισης μπορεί εύκολα να σπάσει ή να χαλάσει το σπείρωμα σε μια λεκάνη λαδιού αλουμινίου, οδηγώντας σε δαπανηρές εργασίες εγγύησης. Η κύλιση του δακτυλίου Ο ενός φίλτρου λαδιού τύπου φυσιγγίου μπορεί να προκαλέσει τεράστιο χάος στο χώρο του κινητήρα ή χειρότερα, ζημιά στον κινητήρα. Όλα αυτά για να πούμε ότι υπάρχουν πολλά σημεία στα οποία τα βασικά σφάλματα συντήρησης μπορούν να οδηγήσουν σε δαπανηρή ζημιά.
Ο ευκολότερος τρόπος για να αποφύγετε αυτά τα δαπανηρά λάθη είναι να διαβάσετε και να ακολουθήσετε τις πληροφορίες εργοστασιακών σέρβις, ακόμη και για τα πιο απλές εργασίες όπως αλλαγές λαδιού, τα σημεία ανύψωσης των οχημάτων και την εγκατάσταση φίλτρων αέρα.
Αλλαγή λαδιών
Το πρώτο όχημα προς εξέταση είναι ένα GLA250 του 2019. Αυτό είναι το μικρότερο SUV που προσφέρει η Mercedes-Benz και είναι εξοπλισμένο με 2-λίτρων υπερτροφοδοτούμενο εν σειρά 4-κύλινδρο κινητήρα τύπου 270.920, ο οποίος συναντάται και σε οχήματα A-Class, B-Class και CLA-Class.
Mercedes-Benz 270.920 Κινητήρας 2 λίτρων υπερτροφοδοτούμενος
Το όχημα παραδόθηκε στο συνεργείο για τακτική προγραμματισμένη συντήρηση και το σέρβις ανατέθηκε σε έναν μαθητευόμενο τεχνικό - έναν ικανό νεαρό άνδρα, που όμως ήταν ακόμα άπειρος. Αυτή είναι κοινή πρακτική για τον κλάδο και για καλό λόγο. Ένα συνεργείο δεν έχει την πολυτέλεια να διαθέτει πιο έμπειρους πιστοποιημένους τεχνικούς για να κάνουν αλλαγές λαδιών σε τακτική βάση.
Δυστυχώς, σε πολλούς νεότερους τεχνικούς δίνονται μόνο λίγες ημέρες ή ίσως μια εβδομάδα εκπαίδευσης και επίβλεψης προτού αφεθούν ελεύθεροι για να κολυμπήσουν στα βαθιά.
Ο τεχνικός σήκωσε το όχημα στο ανυψωτικό και άρχισε να αποστραγγίζει το λάδι ενώ εκτελούσε έλεγχο του κάτω μέρους του οχήματος. Μόλις τελείωσε η αποστράγγιση του λαδιού, η τάπα αποστράγγισης σφίχτηκε, τοποθετήθηκαν ξανά τα καλύμματα και το SUV κατέβηκε στο έδαφος. Εγκαταστάθηκε ένα νέο φίλτρο λαδιού και ο τεχνικός επανέφερε τον μετρητή υγρών και ξεκίνησε να προσθέσει 5,6 λίτρα λαδιού. Ο τεχνικός παρατήρησε λάδι να στάζει σταθερά κάτω από την αριστερή πλευρά του οχήματος. Σήκωσε γρήγορα το όχημα και έλεγξε την τάπα αποστράγγισης. Ήταν καθαρό και στεγνό. Δεν ήταν ξεκάθαρο από πού έσταζε το λάδι. Περαιτέρω έλεγχος αποκάλυψε ότι το λάδι έσταζε από το κάτω μέρος του περιβλήματος του φίλτρου αέρα.
Η αφαίρεση του φίλτρου αέρα επιβεβαίωσε ότι υπήρχε σημαντική ποσότητα λαδιού που στο φίλτρο αέρα και συγκεντρώνεται στο κάτω μέρος του. Αφιέρωσε λίγα λεπτά για να διαβάσει τις πληροφορίες σέρβις για αυτό το όχημα, και εκεί έγιναν όλα ξεκάθαρα.
Ο τεχνικός δεν διάβασε τις οδηγίες και κατέληξε σε αυτό το φίλτρο αέρα εμποτισμένο με λάδι.
Λάδι συγκεντρώθηκε στο περίβλημα του φίλτρου αέρα
Η διαδικασία αλλαγής λαδιού κινητήρα και φίλτρου λαδιού δηλώνει ξεκάθαρα «Όταν γίνεται πλήρωση λαδιού, το λάδι πρέπει να χύνεται αργά. Για να εξασφαλιστεί η αντιστάθμιση της πίεσης κατά την έγχυση του λαδιού, δεν πρέπει να τοποθετείται η ράβδος μέτρησης στάθμης λαδιού. Μπορεί διαφορετικά να προκύψει αντίθετη πίεση κάτω από το κάλυμμα της κυλινδροκεφαλής, με αποτέλεσμα το λάδι του κινητήρα να οδηγηθεί κατά μήκος των γραμμών εξαερισμού στον αγωγό εισαγωγής αέρα και στη συνέχεια να εκφορτίζεται στο κουτί του φίλτρου αέρα καθώς και στον υπερσυμπιεστή καυσαερίων”.
Πού έκανε λάθος λοιπόν ο τεχνικός; Δεν ήταν εξοικειωμένος με αυτόν τον κινητήρα της Mercedes-Benz και δεν διάβασε τις οδηγίες συντήρησης του Συστήματος Πληροφοριών Συνεργείου Mercedes-Benz (WIS) πριν ξεκινήσει την αλλαγή λαδιού. Δεν είχε αφαιρέσει τη ράβδο μέτρησης στάθμης λαδιού, κάτι που, ως δευτερεύουσα σημείωση, είναι καλή πρακτική για κάθε σέρβις λαδιού, καθώς χρησιμεύει ως οπτική ένδειξη ότι ο κινητήρας χρειάζεται λάδι και δεν πρέπει να ξεκινήσει, και συμπλήρωσε μεγάλη ποσότητα λαδιού πολύ γρήγορα.
Ποιό ήταν λοιπόν το σημαντικότερο λάθος; Δεν ακολούθησαν μια τυπική πρακτική όπου κάθε φορά που γίνεται σέρβις ή επισκευή ενός νέου οχήματος ή ενός άγνωστου κινητήρα, το πρώτο βήμα είναι να συμβουλευτείτε τις πληροφορίες σέρβις του εργοστασίου.
Οδηγίες WIS για την αλλαγή λαδιού κινητήρα.
Φίλτρα Αέρα
Γνήσια φίλτρα αέρα Mercedes-Benz
Η αντικατάσταση του φίλτρου αέρα είναι μια άλλη βασική υπηρεσία όπου μπορούν να γίνουν δαπανηρά σφάλματα. Αρχικά, πρέπει να εγκατασταθεί ένα ποιοτικό φίλτρο OEΜ. Ορισμένα φίλτρα της δευτερογενούς αγοράς μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τον όγκο του αέρα και την ταχύτητα ροής αέρα που διέρχεται από το φίλτρο, με αποτέλεσμα σφάλματα μάζας αέρα και προβλήματα απόδοσης. Χρησιμοποιείτε πάντα εργοστασιακά φίλτρα αέρα, ή για πελάτες με ευαισθησία στο κόστος, λάβετε υπόψη τη σειρά ανταλλακτικών συντήρησης StarParts της Mercedes-Benz (μια εναλλακτική λύση χαμηλότερου κόστους). Υπάρχουν πολλά ζητήματα που πρέπει να γνωρίζετε κατά την αντικατάσταση φίλτρων αέρα σε οχήματα εξοπλισμένα με κινητήρες ντίζελ με στροβιλοσυμπιεστή. Το σύστημα υπερσυμπιεστή εισάγει πρόσθετα εξαρτήματα όπως ενδιάμεσους ψύκτες, σωλήνες αέρα πλήρωσης και αισθητήρες πίεσης. Οποιοδήποτε από τα εξαρτήματα μπορεί να προκαλέσει προβλήματα οδήγησης, χαλαρές λειτουργίες και προειδοποιητικές λυχνίες εάν δεν αντιμετωπιστεί σωστά. Συχνά, οι σωλήνες αέρα πλήρωσης πρέπει να χαλαρώσουν ή ακόμα και να αφαιρεθούν για να αποκτήσετε πρόσβαση σε ένα φίλτρο αέρα. Συνήθως πρόκειται για πλαστικούς σωλήνες με κλιπ ή σφιγκτήρες που τους συγκρατούν στη θέση τους.
Χρειάζεται μεγάλη προσοχή όταν αντιμετωπίζετε αυτούς τους πλαστικούς σωλήνες για να διασφαλίσετε ότι δεν έχουν υποστεί ζημιά. Ένας συγκεκριμένος τομέας στον οποίο πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή είναι οι φλάντζες του σωλήνα αέρα πλήρωσης. Αυτά είναι συνήθως παχιά ελαστικά στεγανοποιητικά που χρησιμοποιούνται για τη σφράγιση δύο σωλήνων αέρα μεταξύ τους ή χρησιμοποιούνται στην είσοδο του στροβιλοσυμπιεστή. Κάθε φορά που αφαιρείται ένας σωλήνας αέρα πλήρωσης, αυτές οι φλάντζες πρέπει να επιθεωρούνται και να αντικαθίστανται εάν υπάρχουν σημάδια ζημιάς ή παραμόρφωσης. Οι διαρροές αέρα σε αυτές τις φλάντες θα προκαλέσουν γρήγορα σφάλματα χαμηλής εισαγωγής μάζας αέρα, αλλά το πιο σημαντικό, μπορεί να προκληθεί βλάβη στον στροβιλοσυμπιεστή. Επιθεωρήστε τις φλάντζες του σωλήνα αέρα πλήρωσης κατά τη διάρκεια κάθε αντικατάστασης του φίλτρου αέρα και εάν υπάρχει αμφιβολία για την ακεραιότητα των φλαντζών, αντικαταστήστε τις. Αυτό είναι προς το συμφέρον τόσο του ιδιοκτήτη του οχήματος όσο και του συνεργείου επισκευής.
Αποτυχία στροβιλοσυμπιεστή Sprinter van
Παραμορφωμένη φλάντζα σωλήνα αέρα πλήρωσης
Αντιστάθμιση μετατόπισης HFM με χρήση διάγνωσης XENTRY
Μια πρόσθετη σημείωση σχετικά με το σέρβις φίλτρου αέρα είναι ότι ορισμένα οχήματα ενδέχεται να απαιτούν εκκαθάριση προσαρμογής ή επαναφορά της οθόνης φίλτρου αέρα μετά από αντικατάσταση φίλτρου. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για κινητήρες ντίζελ και κινητήρες που χρησιμοποιούν δύο αισθητήρες ροής μάζας αέρα (MAF). Για παράδειγμα, στον κινητήρα turbo ντίζελ BlueTec 3,0 λίτρων (OM642), εάν αντικατασταθεί ένας από τους αισθητήρες ροής μάζας αέρα λόγω ρύπων ή βλάβης, πρέπει επίσης να εκτελεστεί η αντιστάθμιση μετατόπισης HFM, διαφορετικά θα εμφανιστούν σφάλματα ροής μάζας αέρα. Αυτή είναι μια διαδικασία που εξισορροπεί τα δύο σήματα του αισθητήρα ροής μάζας αέρα, έτσι ώστε ο ελεγκτής κινητήρα να μπορεί να ερμηνεύσει σωστά τα δεδομένα.
Ένα άλλο σημείο που πρέπει να θυμάστε είναι ότι όταν έχετε διαγνωστικά εργαλεία aftermarket, δεν μπορείτε πάντα να είστε σίγουροι ότι μια λειτουργία επαναφοράς ή σέρβις λειτούργησε σωστά. Η επιλογή μπορεί να βρίσκεται στο λογισμικό του εργαλείου διαγνωστικό, αλλά υπάρχουν περιπτώσεις όπου κάνοντας κλικ στο κουμπί επαναφοράς δεν εκτελείται η προβλεπόμενη λειτουργία. Η καλύτερη επιλογή φυσικά είναι να χρησιμοποιήσετε το σύστημα διάγνωσης XENTRY της Mercedes-Benz, αλλά όταν αυτό δεν είναι δυνατό, πρέπει να ελέγξετε και να επαληθεύσετε ότι το διαγνωστικό εργαλείο που χρησιμοποιείται, εκτέλεσε σωστά την επαναφορά (μηδενισμός).
Μπουζί
Ακολουθεί η αντικατάσταση των μπουζί. Πρώτον, μην υποθέτετε διαστήματα αντικατάστασης. Φροντίστε να ελέγξετε τις πληροφορίες σέρβις για κάθε συγκεκριμένο όχημα. Το διάστημα αντικατάστασης μπουζί, συνήθως στα 100.000 μίλια ή περισσότερο, έχει μειωθεί σε πολλά από τα νεότερα μοντέλα σε 60.000 ή ακόμα και 45.000 μίλια, όπως στην ακόλουθη περίπτωση ενός GLK350 του 2015 που εισήχθη στην εγκατάσταση επισκευής για συντήρηση λίγο πριν ο χιλιομετρητής φτάσει στα 50 χιλιάδες μίλια.
Η διαδικασία αντικατάστασης μπουζί σε αυτό το SUV απαιτεί την αφαίρεση του συγκροτήματος φίλτρου αέρα στη δεξιά σειρά και την επανατοποθέτηση της ηλεκτρονικής μονάδας ελέγχου κινητήρα (N3/10) για πρόσβαση στην αριστερή σειρά. Η εργασία έχει τυπικό χρόνο διάρκειας 2,7 ωρών.
Υπάρχει ειδικό εργαλείο για τα μπουζί του κινητήρα 3,5L V6 (276.957) που είναι εγκατεστημένα σε αυτό το GLK350. Ο αριθμός ανταλλακτικού της Mercedes-Benz είναι W278 589 00 09 00. Αν προσπαθήσετε να αφαιρέσετε τα μπουζί με άλλο εργαλείο, μπορεί να σφίξει την κυλινδροκεφαλή ή να προκληθεί ζημιά στο μπουζί, καθιστώντας πιο δύσκολη την αφαίρεση.
Γνήσια μπουζί Mercedes-Benz από GLK350. Η χρήση μπουζί aftermarket μπορεί να οδηγήσει σε ζημιά στον κινητήρα.
Επιλέξτε τα σωστά μπουζί με βάση την εφαρμογή του οχήματος και χρησιμοποιείτε πάντα γνήσια μπουζί Mercedes-Benz. Πολλά μπουζί μετά την αγορά μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα απόδοσης και σε ορισμένες περιπτώσεις να οδηγήσουν σε αστοχίες λόγω της κακής ευθυγράμμισης των ηλεκτροδίων τους. Φροντίστε να σφίξετε τα μπουζί στη σωστή τάση, η οποία είναι 23 Nm στην περίπτωση αυτού του SUV GLK350. Η υπερβολική σύσφιξη των μπουζί μπορεί να αποδυναμώσει ή να σπάσει το μονωτικό πορσελάνης. Αυτό μπορεί να μην δημιουργήσει πρόβλημα αμέσως, αλλά το όχημα πιθανότατα θα επιστρέψει σε λίγες ημέρες ή εβδομάδες με παράπονα για διακοπές λειτουργίας.
Η τελική λεπτομέρεια της εφαρμογής γράσου στις πίπες των μπουζί μπορεί επίσης να βρεθεί στις πληροφορίες σέρβις. Το γράσο (αριθμός ανταλλακτικού A 002 989 80 51 09) βοηθά στην επανεγκατάσταση και θα βοηθήσει στην αποφυγή ζημιάς όταν αφαιρεθούν ξανά στο επόμενο διάστημα σέρβις.
Η Mercedes-Benz συνιστά τώρα τη χρήση γράσου στην πίπα των μπουζί σε σχεδόν κάθε κινητήρα που είναι πιθανό να δείτε.
Μπαταρίες
Πολλές μπαταρίες έχουν έναν τετραψήφιο κωδικό ημερομηνίας στον αρνητικό πόλο ή σε μια αυτοκόλλητη ετικέτα που διευκολύνει τον προσδιορισμό της ηλικίας της μπαταρίας. Βεβαιωθείτε ότι έχετε επιβεβαιώσει εάν το όχημα χρειάζεται μπαταρία AGM ή όχι πριν προτείνετε την αντικατάσταση της μπαταρίας. Η εσφαλμένη αναφορά της μπαταρίας θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό την εκτίμηση της τιμής και η εγκατάσταση του λανθασμένου τύπου μπαταρίας σε ένα όχημα μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα με τη φόρτιση, την εκκίνηση και άλλα ηλεκτρικά συστήματα, για να μην αναφέρουμε την ασφάλεια του οχήματος και των επιβατών. Επίσης, οι περισσότερες μπαταρίες διαθέτουν έναν εύκαμπτο σωλήνα εξαερισμού που πρέπει να επανατοποθετηθεί στη νέα μπαταρία, μαζί με ένα βύσμα για την οπή εξαερισμού στο άλλο άκρο του καλύμματος της μπαταρίας. Η έλλειψη αυτού μπορεί να προκαλέσει σημαντική διάβρωση ή να επιτρέψει στο αέριο υδρογόνο να φτάσει σε επικίνδυνα επίπεδα.
Ορισμένες αντικαταστάσεις μπαταριών απαιτούν μια λειτουργία διαγνωστικού εργαλείου για να επικοινωνήσει με τον ελεγκτή κινητήρα, το σύστημα φόρτισης ή άλλη μονάδα ότι έχει εγκατασταθεί νέα μπαταρία. Αυτό μπορεί να διαφέρει ανάλογα με το έτος και το μοντέλο, επομένως συμβουλευτείτε προσεκτικά τις πληροφορίες σέρβις για να διαπιστώσετε εάν απαιτείται εγγραφή της μπαταρίας. Η διαδικασία αντικατάστασης της μπαταρίας για ένα C300 2018 αναφέρει: "Επιβεβαιώστε την αλλαγή μπαταρίας στην μπροστινή μονάδα ελέγχου SAM στο στοιχείο μενού Ενεργοποιήσεις".
Σε μια ξεχωριστή επικεφαλίδα συνεχίζει να λέει, «Λόγω τεχνικών τροποποιήσεων στο σύστημα διαχείρισης ενέργειας, είναι απαραίτητο να επαναφέρετε την απόδοση φόρτισης της μπαταρίας εκκίνησης χρησιμοποιώντας το XENTRY DAS κάθε φορά που αντικαθίσταται η μπαταρία εκκίνησης. Η αντικατάσταση της μπαταρίας εκκίνησης επιβεβαιώνεται στη μονάδα ελέγχου SAM (N10) στο στοιχείο μενού «Actuations».
Service Bulletins
Τέλος, φροντίστε να ελέγξετε για τυχόν ενημερωτικά δελτία σέρβις (γνωστά ως «LIs») που μπορεί να επηρεάσουν το συγκεκριμένο όχημα Mercedes-Benz που συντηρείται. Τα δελτία είναι ένας εξαιρετικός πόρος όταν αντιμετωπίζετε ένα άγνωστο όχημα ή πρόβλημα, και υπάρχουν πολλά δελτία που σχετίζονται με εργασίες συντήρησης και ανταλλακτικά σέρβις. Η δυνατότητα αναζήτησης LI σας επιτρέπει να περιορίσετε τη λίστα των ενημερωτικών δελτίων σε εκείνα που σχετίζονται με το παράπονο ή την εργασία που έχετε στη διάθεσή σας.
Για παράδειγμα, το ενημερωτικό δελτίο LI00.20-P-069865 σχετίζεται με ένα σφάλμα με το ενεργό σύστημα σέρβις ASSΙST PLUS, στο οποίο τα εναπομείναντα χιλιόμετρα και η επόμενη ημερομηνία σέρβις είναι λανθασμένα. Υπάρχει ενημερωμένο λογισμικό για τον πίνακα οργάνων για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος. Σε μια περίπτωση όπως αυτή, η αναζήτηση σχετικών τεχνικών ενημερωτικών δελτίων θα μπορούσε να εξοικονομήσει χρόνο από τον τεχνικό και τον πελάτη όταν η κανονική επαναφορά υπενθύμισης σέρβις δεν λειτουργεί σωστά.
Άλλα δελτία σημειώνουν συγκεκριμένα ανταλλακτικά σέρβις που πρέπει να γνωρίζετε, όπως το T-B-54.15/254. Αυτό το ενημερωτικό δελτίο καλύπτει έναν τύπο ασφάλειας που χρησιμοποιεί η Mercedes-Benz, η οποία έχει επάργυρες επαφές, που υποδηλώνονται με το γράμμα "S" μετά την ονομαστική ένταση ρεύματος της ασφάλειας.
Μπορείτε να αποκτήσετε πολλές γνώσεις διαβάζοντας τα τεχνικά δελτία για τα οχήματα που έρχονται στο συνεργείο. Ο καθημερινός φόρτος εργασίας μπορεί να μην το επιτρέπει αυτό, αλλά κατά τη διάρκεια της διακοπής λειτουργίας αυτή είναι μια καλή πρακτική. Μια καλύτερη πρακτική είναι να ελέγχετε όλα τα νεότερα ενημερωτικά δελτία μία φορά κάθε δύο εβδομάδες. Η συντήρηση του οχήματος είναι τόσο παλιά όσο και το ίδιο το αυτοκίνητο και ήρθε για να μείνει. Ακόμη και με την μετάβαση στα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, θα εξακολουθούν να χρειάζονται συντήρηση οι μονάδες τελικής μετάδοσης κίνησης, τα συστήματα ψύξης μπαταρίας και τα συστήματα πέδησης. Ακολουθώντας τις πληροφορίες εργοστασιακών σέρβις, χρησιμοποιώντας ανταλλακτικά OEΜ και διασφαλίζοντας ότι όλοι οι τεχνικοί είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι, ένα συνεργείο μπορεί να περιορίσει τα δαπανηρά σφάλματα και να διατηρήσει ισχυρές σχέσεις με τους πελάτες.
Πηγή: Automotive Tech Info