Autogas - Υγραέριο. 10 και πλέον χρόνια Υγραεριοκίνησης στην χώρα μας

Μετά από μία μεγάλη περίοδο αμφισβητήσεων και προβληματισμών, η κρίση των καυσίμων οδήγησε τους καταναλωτές και στην χώρα μας να στραφούν στην Υγραεριοκίνηση και να δουν το υγραέριο με θετικό πρόσημο. 

Σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα, το υγραέριο είναι πιο προσιτό, πιο καθαρό και με συγκρίσιμη αυτονομία. Το σημαντικότερο όλων όμως είναι ότι στην χώρα μας προσφέρει τον πλέον εύκολο ανεφοδιασμό σε σύγκριση με τα άλλα εναλλακτικά καύσιμα.

Το υγραέριο LPG (Liquefied Petroleum Gas), το οποίο μερικές φορές αποκαλείται και Autogas στην αυτοκινητοβιομηχανία, αποτελείται από  ενώσεις υδρογονανθράκων όπως η βενζίνη και το πετρέλαιο με  κύρια συστατικά το προπάνιο και το βουτάνιο. Μεγάλες ποσότητες αερίων πετρελαίου απελευθερώνονται κατά την εξόρυξη του πετρελαίου, του φυσικού αερίου, ή και κατά τη διύλιση του αργού πετρελαίου. Η επεξεργασία αυτών των αερίων πετρελαίου τα μετατρέπει σε υγρή κατάσταση και δημιουργείται υγραέριο.

Το υγραέριο είναι καθαρότερο καύσιμο σε σύγκριση με τη βενζίνη και το πετρέλαιο. Έτσι, η χρήση του υγραερίου ως καυσίμου οχημάτων βοηθά στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα.

Το υγραέριο στον κόσμο

Autogas Υγραέριο 10 και πλέον χρόνια 4

(πηγή: www.wlpga.org)

• Το υγραέριο κινεί τον μεγαλύτερο αριθμό  οχημάτων που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα
• Υπάρχουν περίπου στα 27 εκατομμύρια υγραεριοκίνητα  οχήματα στον κόσμο
• To 95% των ΤΑΞΙ στην Ν. Κορέα κυκλοφορούν με υγραέριο
• Η παγκόσμια κατανάλωση αυτοαερίου έχει αυξηθεί κατά 40% τα τελευταία 10 χρόνια

Συγκριτικά οι εκπομπές του υγραερίου - Βενζίνης

Autogas Υγραέριο 10 και πλέον χρόνια 1

(πηγή: www.wlpga.org)

• PN: Εκπομπές αριθμού σωματιδίων - Particle Number (PN) emissions   
• CO2: Διοξείδιο του Άνθρακα (CO2) - Carbon dioxide (CO2)
• NOx: Οξείδια του Αζώτου - Nitrogen Oxides (NOx)
• PM: Αιωρούμενα σωματίδια - Particulate matter (PM) per unit  

Το υγραέριο στην Ελλάδα

Αν και τα καύσιμα στην Ελλάδα έχουν πολύ υψηλή φορολογία, το υγραέριο εξακολουθεί να αποτελεί ένα οικονομικό καύσιμο. Μετά από δέκα και πλέον χρόνια χρήσης, τα κυκλοφορούντα οχήματα ανέρχονται περίπου στις 250.000, ενώ η «ικανοποίηση χρήσης» του καταναλωτή εξαρτάται από το ένα «τρίγωνο επιτυχίας» που περιλαμβάνει: τον χρήστη οδηγό, τον επισκευαστή και το πρατήριο.

Autogas Υγραέριο 10 και πλέον χρόνια 2

Το «τρίγωνο της επιτυχίας»

Χαρακτηριστικά του οδηγού αυτοκινητιστή - υγραερίου

• Μετά από10 και πλέον χρόνια Αεριοκίνησης, στο σημερινό οδηγό δεν υπάρχει καμία ανασφάλεια που μπορεί να τον διακατέχει ώστε να πάρει την απόφαση και να προχωρήσει σε μετατροπή του αυτοκινήτου του.
• Οι ταξινομήσεις σε οχήματα διπλού καυσίμου έχουν ξεπεράσει περίπου τις 750.000 πανελλαδικά.
• Όσοι το έχουν χρησιμοποιήσει γνωρίζουν ότι το υγραέριο είναι ένα πολύ ασφαλές εναλλακτικό καύσιμο και βαδίζουν προς την σύντομη χρονική διάρκεια απόσβεσή της εγκατάστασης.
• Δεν τους νοιάζουν τα διανυόμενα χλμ. λόγω της χαμηλής τιμής και η χρήση του αυτοκινήτου τους στη οικονομική κρίση είναι δυσανάλογη με όσους χρησιμοποιούν μόνο βενζίνη.
• Τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα μία κατηγορία που θεωρείται πολύ πληγείσα από τους συνεχείς φόρους, συνεχίζουν να έχουν πρωτιά στις μετατροπές, αυτό αφορά κυρίως τις κατηγορίες κυρίως των 4x4.
• Ακολουθούν τα μεσαίου και μικρότερου κυβισμού χωρίς να υστερούν και οι πολύ μικρές κατηγορίες πχ. 1.300 cc.
• Όσοι έχουν προχωρήσει σε εγκατάσταση δηλώνουν πλήρως ικανοποιημένοι ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις τα συστήματα πλην ρυθμίσεων δεν έχουν εμφανίσει σοβαρές καταγεγραμμένες βλάβες εξαρτημάτων.

Οι προτιμήσεις του Έλληνα οδηγού

Οι ταξινομήσεις Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2021 έδειξαν μία ανοδική τάση στις πωλήσεις υγραεριοκίνητων οχημάτων με το υγραέριο να βρίσκεται στην 6ή θέση των προτιμήσεων του Έλληνα οδηγού σε ένα  σύνολο 100.911 ταξινομήσεων. Αναλυτικοτερα:

Autogas Υγραέριο 10 και πλέον χρόνια 5

Ενώ στις ταξινομήσεις του 2021 - 2022, τα εργοστασιακά αυτοκίνητα με υγραέριο σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων) παρουσιάζουν αύξηση +1,1%

Autogas Υγραέριο 10 και πλέον χρόνια 6

Χαρακτηριστικά του οδηγού εγκαταστάτη - υγραερίου

Μετά από 10 και πλέον χρόνια Αεριοκίνησης, ο επισκευαστής - εγκαταστάτης υγραερίου μετά από πληθώρα εγκαταστάσεων αισθάνεται μία σιγουριά για τη δουλειά του φαίνεται πως έχει ξεπεράσει σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό την ανασφάλεια που μπορεί να τον διακατείχε τον πρώτο καιρό και πλέον έχοντας πιστοποιηθεί και εκπαιδευτεί πραγματοποιεί ποιοτικές εγκαταστάσεις για τις οποίες αισθάνεται περήφανος.

Έχει εξειδικευτεί σε συγκεκριμένες μάρκες και πλέον προσφέρει λύσεις φτηνού ή ακριβού συστήματος

• Προσφέρει επιλογές τόσο σε εγκατάσταση συστημάτων υγρού όσο και αέριου ψεκασμού.
• Προσφέρει πλέον λύσεις σε εργοστασιακά συστήματα  Άμεσου Ψεκασμού
• Είναι νόμιμο συνεργείο εγκαταστάσεων και έχει ένα σοβαρό αριθμό διελεύσεων κάθε εβδομάδα / μήνα
• Η σημερινή οικονομική δυσκαμψία σηματοδοτεί ένα κόστος αντικατάστασης αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με τη μειωμένη τιμή του Υγραερίου αυξάνει τις εγκαταστάσεις στον υπάρχοντα στόλο κυκλοφορούντων οχημάτων

Ρωγμές στο τρίγωνο της συνεργασίας

• To «Feedback» ως προς το προϊόν και τα πρατήρια γενικότερα είναι πολύ σημαντικό τόσο από τους οδηγούς - αυτοκινητιστές όσο και από τα συνεργεία μετατροπών.
• Η πληροφορία διαχέεται σύντομα και όσο δεν υπάρχει κάποια βλάβη όλα έχουν καλώς.
• Μόλις όμως παρουσιαστεί κάποια βλάβη το πρώτο που τίθεται σε αμφισβήτηση από τον οδηγό - αυτοκινητιστή είναι ο εγκαταστάτης και στη συνέχεια το καύσιμο.
• Ο εγκαταστάτης κατηγορεί το καύσιμο και το πρατήριο, σε κάποιες περιπτώσεις κατηγορεί και τον ίδιο τον αυτοκινητιστή για παραλείψεις στη συντήρηση, κακό τρόπο χειρισμού κα.
• Ένας φαύλος κύκλος έχει ανοίξει και το τρίγωνο της επιτυχίας πλέον δεν υφίσταται.

Προβλήματα στην Αγορά 10+ χρόνια

• Το υγραέριο είναι υπεύθυνο για την καλή λειτουργία του κινητήρα και η  κακή ποιότητα του (καθαρότητα) αποτελεί πρόβλημα.
• Απαίτηση υψηλού βαθμού καθαρότητας σε συστήματα Υγρού ψεκασμού LPG
• Δυσλειτουργίες από έλλειψη συντήρησης στα ήδη υπάρχοντα συστήματα
• Βλάβες που επεκτείνονται και στα κύρια συστήματα ψεκασμού βενζίνης του κινητήρα σε επίπεδο που να μην υπάρχει απάντηση από τους ίδιους
• Βλάβες μόνιμες – Μηχανικά προβλήματα κινητήρων που εμφανίζονται σήμερα (Βαλβίδες - Καμένες Φλάντζες κυλινδροκεφαλών – Μέταλλα  κά)  
• Έλλειψη ελεγκτικών μηχανισμών σε όλο τον κύκλο της υγραεριοκίνησης  κυρίως Νησιωτικών και Ακριτικών περιοχών που ξεκινάει η εφαρμογή του Υγραερίου με τη δημιουργία ενός πρατηρίου!  


Ποιότητα του καυσίμου LPG

• Το πόσο σημαντική είναι η ποιότητα του καυσίμου LPG για την καλή λειτουργία του κινητήρα είναι κάτι που αποδεικνύεται στη πράξη.
• Ως γνωστό το Υγραέριο είναι μείγμα 2 αερίων (προπανίου και βουτανίου)
• Τα μείγματα που χρησιμοποιούνται διαφέρουν.
• Έτσι αυτά ταξινομούνται σε χειμερινά και καλοκαιρινά μείγματα  35% προπάνιο και 65% βουτάνιο τους χειμερινούς μήνες  και 25%-75% αντίστοιχα το καλοκαιρινούς μήνες.
• Στην Ελλάδα κυρίως το LPG πωλείται με αναλογίες 20% προπάνιο και 80% βουτάνιο δηλαδή μείγμα μόνο για πολύ καλοκαιρινούς μήνες με έμμεση επίδραση στη λειτουργία του κινητήρα.

Autogas Υγραέριο 10 και πλέον χρόνια 2

Ακαθαρσίες στο σύστημα τροφοδοσίας από κακή ποιότητα υγραερίου (ακαθαρσίες)

Οι εφαρμογές συστημάτων υγραερίου στην κίνηση οχημάτων

Το υγραέριο χρησιμοποιείται στην κίνηση οχημάτων είτε στις διασκευές, εκ των υστέρων τοποθέτηση σε αυτοκίνητα, είτε σαν αρχική τοποθέτηση, εργοστασιακά.
Χρησιμοποιείται σε βενζινοκίνητα οχήματα, οχήματα διπλού καυσίμου, δηλαδή οχήματα που κινούνται είτε με βενζίνη είτε με υγραέριο κατ΄ επιλογή ή σε πετρελαιοκίνητα οχήματα μα ανάμειξη καυσίμων, πετρελαίου και υγραερίου,  Diesel blend.

Το υγραέριο χρησιμοποιείται σαν καύσιμο σε επιβατικά αυτοκίνητα, σε Φορτηγά, σε Λεωφορεία, σε Ελαφρά φορτηγά μέχρι 3.5 τον      (Επαγγελματικά-Van, Αγροτικά κλπ.), σε Ταξί, σε υβριδικά οχήματα, κ.α.
 

To Νομοθετικό Πλαίσιο Υγραεριοκίνησης στην Ελλάδα

Το νομοθετικό πλαίσιο, για τα οχήματα, για την επισκευή και συντήρηση αλλά και για τα πρατήρια είναι ολοκληρωμένο χωρίς  «ιδιαίτερες» διατάξεις.
Η Νέα νομοθεσία για την υγραεριοκίνηση - LPG, που δημοσιευθηκε πρόσφατα (ΦΕΚ 5060/28/09/2022) είναι περισσότερο αναλυτική, με σημαντικές παρεμβάσεις και αυστηρότερη στις διαδικασίες εγκατάστασής των συστημάτων υγραερίου στα αυτοκίνητα αλλά και στις διαδικασίες τεχνικού ελέγχου.

Η νέα υπουργική απόφαση συνοπτικά αναφέρεται στο καθορισμό των τεχνικών προδιαγραφών και των όρων υπό τους οποίους καθίσταται δυνατή η κίνηση με υγραέριο (LPG) αυτοκινήτων οχημάτων καθώς επίσης και οι όροι και οι προϋποθέσεις ελέγχου και ασφαλούς κυκλοφορίας τόσο των μετασκευασμένων όσο και των εκ κατασκευής οχημάτων που χρησιμοποιούν υγραέριο (LPG) για την κίνησή τους, αναλυτικά σε:

α) οχήματα με καύσιμο ΒΕΝΖΙΝΗ στα οποία εκ των υστέρων τοποθετείται σύστημα μετασκευής που τα μετατρέπει σε οχήματα δύο καυσίμων (bi-fuel) με χρήση υγραερίου (LPG) (λειτουργία με ένα καύσιμο τη φορά).
β) οχήματα με καύσιμο ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ στα οποία εκ των υστέρων τοποθετείται σύστημα μετασκευής που τα μετατρέπει σε οχήματα διπλού καυσίμου (dual-fuel), με ταυτόχρονη χρήση και των δύο καυσίμων, πετρελαίου- υγραερίου (LPG).
γ) οχήματα τα οποία εκ κατασκευής χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υγραέριο (LPG).


Συμπεράσματα

Συνοπτικά λοιπόν, μετά από 10 και πλέον χρόνια Υγραεριοκίνησης στην χώρα μας, το υγραέριο εξακολουθεί να αποτελεί μία οικονομική λύση εναλλακτικού καυσίμου, αποτελεί ένα φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο, έχει αποδειχθεί ασφαλές, οι καταναλωτές εμπιστεύονται τις διασκευές, οι τεχνίτες αερίων καυσίμων έχουν πλέον μεγάλη εμπειρία στην υγραεριοκίνηση.
Η αγορά προσφέρει λύσεις μετατροπής για κάθε είδους όχημα, υπάρχει ένα σημαντικό δίκτυο πρατηρίων ανεφοδιασμού LPG σε όλη την χώρα και το νομοθετικό πλαίσιο κρίνεται ολοκληρωμένο. 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Ινστιτούτο ΙΔΕΕΑ
Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης
Αριθμός ΓΕΜΗ: 068362203000

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info [at] tosynergeio.gr

 

 

Social Media

Facebook-color Instagram-color youtube-color Twitter linkedin