Ο σκοπός του εναλλάκτη είναι η μετατροπή της μηχανικής ενέργειας σε ηλεκτρική με τη μορφή εναλλασσόμενου ρεύματος. Το ρεύμα παράγεται στις στατικές περιελίξεις του στάτορα από το περιστρεφόμενο μαγνητικό πεδίο του ρότορα. Ο εναλλάκτης χρησιμοποιείται συνήθως ως πηγή ισχύος σε μηχανοκίνητα οχήματα.
Λόγω της φύσης της λειτουργίας του και της στενής αλληλεπίδρασης με άλλα συστήματα, ο εναλλάκτης είναι επιρρεπής σε αστοχία. Ορισμένες από αυτές μπορεί να οφείλονται σε φθαρμένα εξαρτήματα όπως βούρτσες, δακτύλιοι ολίσθησης και ρουλεμάν. Επιπλέον, τα στοιχεία ημιαγωγών - ρυθμιστής, ανορθωτής διόδου - μπορεί επίσης να πάθουν ζημιά. Στη συνέχεια, η βλάβη απαιτεί αμέσως διάγνωση σε ένα κέντρο επισκευής.
Μερικά προβλήματα με τον εναλλάκτη μπορτείτε να τα διαγνώσετε μόνοι σας, χωρίς να χρειάζεται να τον αποσυναρμολογήσετε από τον κινητήρα του αυτοκινήτου - απλά πρέπει να έχετε ένα βολτόμετρο και να γνωρίζετε πώς να το χρησιμοποιείτε σωστά.
Η διάγνωση του προβλήματος περιλαμβάνει τα ακόλουθα βήματα:
Γυρίζουμε το κλειδί στην ανάφλεξη του αυτοκινήτου χωρίς να εκκινήσουμε τον κινητήρα. Σε περίπτωση βλάβης στον εναλλάκτη ή βλάβης της εγκατάστασης, η ένδειξη «Δεν υπάρχει φόρτιση» δεν θα εμφανιστεί. Όταν είναι ορατή η ένδειξη «Δεν υπάρχει φόρτιση», ξεκινήστε τον κινητήρα και παρατηρήστε εάν η ένδειξη σβήνει. Επιτρέπουμε στον κινητήρα να λειτουργεί ομαλά χωρίς να ενεργοποιείται το φορτίο.
Για να εκτιμήσουμε αρχικά τη λειτουργία του εναλλάκτη, πρέπει να μετρήσουμε την τάση στους ακροδέκτες της μπαταρίας. Χωρίς συνδεδεμένα φορτία, η τάση πρέπει να είναι μεγαλύτερη από 13,5 V στο λεγόμενο ρελαντί.
Όταν εξακολουθούμε να έχουμε αμφιβολίες, κάνουμε περαιτέρω δοκιμές.
Θα πρέπει να εκτελούνται αξιόπιστα με αυξημένο φορτίο στον εναλλάκτη. Για να το κάνετε αυτό, ενεργοποιήστε τη θέρμανση του ανεμιστήρα και του πίσω παραθύρου διατηρώντας την ταχύτητα του κινητήρα στις 2000 σ.α.λ. - διπλάσια από την ταχύτητα της σιγανής ταχύτητας. Μετράμε ξανά την τάση στους πόλους της μπαταρίας. Με τη σωστή λειτουργία του εναλλάκτη, η τάση δεν πρέπει να είναι μικρότερη από 13,0 V. Εάν η μετρούμενη τάση είναι χαμηλότερη από αυτές τις τιμές ή η ένδειξη «Δεν υπάρχει φόρτιση» εξακολουθεί να είναι αναμμένη, αυτό υποδηλώνει πρόβλημα στην εγκατάσταση που σχετίζεται με το κύκλωμα φόρτισης της μπαταρίας.
Ωστόσο, αυτό δεν χρειάζεται να προκαλείται από έναν ελαττωματικό εναλλάκτη, αλλά για τη διάγνωση της αιτίας, είναι απαραίτητο να πραγματοποιηθούν μερικές επιπλέον ενέργειες και μετρήσεις.
Το πρώτο βήμα είναι να ελέγξετε την ορθότητα των συνδέσεων καλωδίων στον εναλλάκτη. Στη συνέχεια αναλύουμε τους ήχους που κάνει ο εναλλάκτης κατά τη λειτουργία. Εάν ακούγονται ασυνήθιστα, η αιτία μπορεί να είναι κατεστραμμένες διόδους ανορθωτή, ρουλεμάν ή περιελίξεις στάτορα.
Ταυτόχρονα, επαληθεύουμε επίσης την τάση του ιμάντα κίνησης - εάν είναι πολύ χαλαρός, εμποδίζει τον εναλλάκτη να επιτύχει πλήρη απόδοση ρεύματος.
Εάν ο εναλλάκτης είναι εξοπλισμένος με τροχαλία με μονόδρομο συμπλέκτη (τον λεγόμενο συμπλέκτη ελεύθερου τροχού), παρατηρήστε εάν ο ρότορας του εναλλάκτη περιστρέφεται σύμφωνα με την περιστροφή της τροχαλίας του εναλλάκτη. Εάν η τροχαλία αποτύχει, ο ρότορας του εναλλάκτη δεν θα κινηθεί παρά την περιστροφή της τροχαλίας.
Ελέγχουμε τη σωστή λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος του οχήματος με τα φορτία ενεργοποιημένα και οι μετρήσεις γίνονται απευθείας στους ακροδέκτες του εναλλάκτη (σε σχέση με το περίβλημα του εναλλάκτη) και στους ακροδέκτες της μπαταρίας. Στη συνέχεια συγκρίνουμε τα αποτελέσματα και των δύο μετρήσεων.
Εάν το ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου είναι σε λειτουργία, η διαφορά στις ενδείξεις του βολτόμετρου δεν πρέπει να είναι μεγάλη. Τα αδύναμα πιαστράκια στους ακροδέκτες της μπαταρίας, η έλλειψη μάζας στο σώμα του κινητήρα ή η ελαττωματική σύνδεση του εναλλάκτη είναι μόνο μερικοί από τους λόγους που υποδηλώνουν ελαττώματα στην εγκατάσταση. Επιπλέον, μπορεί να αποδειχθεί ότι ο εναλλάκτης είναι λειτουργικός.
Εάν και πάλι δεν μπορέσαμε να προσδιορίσουμε την αιτία της βλάβης του εναλλάκτη, θα χρειαστεί να επισκεφτούμε ένα επαγγελματικό κέντρο επισκευής.