25 χρόνια Bosch ESP: Ολίσθηση τέλος. Πρωτοπορία για την οδική ασφάλεια

  • Μόνο στην ΕΕ, το ηλεκτρονικό πρόγραμμα σταθερότητας έχει σώσει περίπου 15.000 ζωές.
  • Σε όλο τον κόσμο, το 82 τοις εκατό όλων των νέων επιβατικών αυτοκινήτων διαθέτουν το αντιολισθητικό σύστημα.
  • Harald Kroeger: «Η ανάπτυξη του ESP® ήταν ένα ορόσημο στο δρόμο προς το «όραμα μηδέν» για όχι περισσότερους θανάτους στο δρόμο.»

Ένας υγρός δρόμος και ένας ξαφνικός ελιγμός: υπήρχε μια στιγμή που μια τέτοια κατάσταση θα είχε τελειώσει συχνά μέσα σε ένα χαντάκι ή σε μια προστατευτική μπάρα, και όχι σπάνια με θανάτους ή σοβαρούς τραυματισμούς. Πριν από 25 χρόνια δόθηκε τελικά μια λύση με τη μορφή μιας πρωτοποριακής εφεύρεσης - του ηλεκτρονικού προγράμματος σταθερότητας ESP® που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά η Bosch και η Daimler-Benz σε οχήματα της κατηγορίας S το 1995. Από τότε, το ESP® διατηρεί τα οχήματα με ασφάλεια στο δρόμο, και σε κρίσιμες καταστάσεις. Οι ερευνητές ατυχημάτων της Bosch εκτιμούν ότι μόνο στην ΕΕ, το αντιολισθητικό σύστημα έχει σώσει περίπου 15.000 ζωές τα τελευταία 25 χρόνια, καθώς και έχει αποτρέψει περίπου μισό εκατομμύριο ατυχήματα που συνεπάγονται σωματικό τραυματισμό.

Μαζί με τη ζώνη ασφαλείας και τον αερόσακο, το ESP® είναι ένα από τα πιο σημαντικά «σωσίβια» μέσα σε ένα όχημα. «Η ανάπτυξη του προγράμματος ηλεκτρονικής σταθερότητας ήταν ένα ορόσημο στην πορεία προς το «όραμα μηδέν» για όχι περισσότερους θανάτους από δρόμους», λέει το διευθυντικό στέλεχος του διοικητικού συμβουλίου της Bosch, Harald Kroeger. «Το ESP® είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα αυτού που εννοούμε με το «Εφευρέθηκε για τη ζωή». Η καινοτομία μπορεί να είναι από το 1995, αλλά δεν έχει ξεπεραστεί: Η Bosch βελτιώνει συνεχώς το αντιολισθητικό της σύστημα και έχει παράγει περισσότερα από 250 εκατομμύρια συστήματα ESP® μέχρι σήμερα. Τα μοντέρνα αυτοκίνητα είναι αδιανόητα χωρίς αυτόν τον ηλεκτρονικό φύλακα. Σε όλο τον κόσμο, το 82% όλων των νέων οχημάτων είναι εξοπλισμένα με ESP®. Το 2016, το ποσοστό αυτό ήταν 64%.

bosch eps1

bosch eps2

Το ESP® μπορεί να αποτρέψει έως και το 80% όλων των ατυχημάτων λόγω ολίσθησης

Ειδικά όταν οι δρόμοι είναι υγροί ή παγωμένοι, όταν αποφεύγετε απρόσμενα εμπόδια, όπως είναι τα ζώα στο δρόμο, και επίσης όταν οδηγείτε σε μια στροφή πολύ γρήγορα, το ηλεκτρονικό πρόγραμμα σταθερότητας παρεμβαίνει. Με το ESP®, μπορεί να αποφευχθεί έως και το 80 τοις εκατό όλων των ατυχημάτων λόγω ολίσθησης. Συνδυάζει τις λειτουργίες του συστήματος αντιμπλοκαρίσματος ABS και του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης TCS, αλλά μπορεί να κάνει πολύ περισσότερα. Ανιχνεύει επίσης κινήσεις ολίσθησης του οχήματος και τις εξουδετερώνει ενεργά. 

Το αντιολισθητικό σύστημα χρησιμοποιεί πληροφορίες σχετικά με τη δυναμική του οχήματος για να ανιχνεύσει εάν το αυτοκίνητο κατευθύνεται προς την κατεύθυνση που θέλει ο οδηγός. Εάν υπάρχει ασυμφωνία μεταξύ αυτών των δύο παραγόντων, το ESP® παρεμβαίνει. Αυτό μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά στην πραγματικότητα είναι μια περίπλοκη διαδικασία. Οι έξυπνοι αισθητήρες βοηθούν στη σύγκριση της γωνίας του τιμονιού και της τροχιάς του οχήματος 25 φορές το δευτερόλεπτο. Εάν τα δύο αποκλίνουν, το ESP® μειώνει τη ροπή του κινητήρα και φρενάρει τους μεμονωμένους τροχούς.

Με αυτόν τον τρόπο, το σύστημα βοηθά τον οδηγό να αποτρέψει το όχημα από το να συγκρουστεί ή να γλιστρήσει - μειώνοντας αποτελεσματικά πολλά ατυχήματα.

Ανακάλυψη μετά τη δοκιμή του ταράνδου

Η ιστορία πίσω από αυτό το επίτευγμα είναι μακρά. Ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 με αρχικά ανεξάρτητες προσπάθειες των Bosch και Daimler-Benz για επίτευξη μεγαλύτερης σταθερότητας των οχημάτων. Από το 1992 έως την έναρξη της αγοράς, εμπειρογνώμονες από τις δύο εταιρείες συνεργάστηκαν σε ένα πρόγραμμα. Το θρυλικό τεστ του ταράνδου του 1997 βοήθησε το σύστημα να επιτύχει μια σημαντική ανακάλυψη: κατά τη διάρκεια δοκιμών για ένα σουηδικό περιοδικό αυτοκινήτων, μια Mercedes Benz A-class ανατράπηκε όταν έκανε έναν απότομο ελιγμό αποφυγής. Η Mercedes-Benz ανταποκρίθηκε κάνοντας το ESP® βασικό εξοπλισμό. Από τότε, όλο και περισσότερα οχήματα πολλών διαφορετικών αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν υιοθετήσει το αντιολισθητικό σύστημα. 

bosch eps3

Λιγότερα ατυχήματα, λιγότεροι τραυματισμοί, λιγότεροι θάνατοι - οι νομοθέτες έχουν επίσης αναγνωρίσει τα οφέλη του ESP® και το καθιστούν υποχρεωτικό εξοπλισμό των οχημάτων σε πολλά μέρη του κόσμου. Στην ΕΕ, η υποχρεωτική εφαρμογή ήταν σταδιακή. Από τον Νοέμβριο του 2011, ήταν αρχικά υποχρεωτικό για τους νέους τύπους επιβατικών αυτοκινήτων και επαγγελματικών οχημάτων, και από την 1η Νοεμβρίου 2014, για όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα και επαγγελματικά οχήματα που ταξινομήθηκαν πρόσφατα. Και επίσης στην Αργεντινή, την Αυστραλία, τη Βραζιλία, τον Καναδά, την Κίνα, τον Ισημερινό, το Ισραήλ, την Ιαπωνία, τη Μαλυσία, τη Νέα Ζηλανδία, τη Ρωσία, τη Νότια Κορέα, την Τουρκία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, το αντιολισθητικό σύστημα είναι είτε νόμιμο είτε αυτοεπιβαλλόμενη δέσμευση. Η εμπειρία από την Ευρώπη δείχνει ότι αν αυξηθεί το ποσοστό των οχημάτων με το σύστημα, μειώνεται ο αριθμός των ατυχημάτων.

Βάση για την αυτοματοποιημένη οδήγηση

«Το ESP® έχει ανεβάσει την οδική ασφάλεια σε νέο επίπεδο», λέει ο Kroeger. Και το έχει κάνει σε ένα ευρύ φάσμα τύπων οχημάτων. Η Bosch προσφέρει προσαρμοσμένα συστήματα ESP® για όλους τους τύπους μετάδοσης κίνησης, από κινητήρες καύσης έως ηλεκτρικούς κινητήρες και για οχήματα όλων των ειδών, από μικρά αυτοκίνητα έως επαγγελματικά οχήματα. Ακόμη και για τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, η εταιρεία έχει αναπτύξει ένα είδος ESP®. Ο έλεγχος σταθερότητας μοτοσικλέτας MSC που παρουσίασε η Bosch το 2013 διασφαλίζει την καλύτερη δυνατή σταθερότητα σε όλες τις καταστάσεις οδήγησης και αποτελεί ένα ακόμη πρωτοποριακό επίτευγμα οδικής ασφάλειας.

Ταυτόχρονα, το ESP® είναι η βασική τεχνολογία για πολλά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, καθώς και για την αυτοματοποιημένη οδήγηση με την οποία η Bosch επιδιώκει να υλοποιήσει το όραμά μηδέν. «Είτε πρόκειται για νέες είτε για εφαρμοσμένες και δοκιμασμένες, οι τεχνολογίες της Bosch προειδοποιούν και υποστηρίζουν τους οδηγούς σε κρίσιμες καταστάσεις. Και όλο και περισσότερο, είναι σε θέση να αναλάβουν μονότονες και κουραστικες λειτουργίες. Αυτό μας δίνει την ευκαιρία να μειώσουμε περαιτέρω τον αριθμό των ατυχημάτων και των θανάτων στους δρόμους», λέει ο Kroeger. Είτε με είτε χωρίς οδηγό στο τιμόνι, η Bosch θα συνεχίσει να μειώνει τα ατυχήματα στο μέλλον.

bosch eps4

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tagged under

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info [at] tosynergeio.gr

 

 

Social Media

Facebook-color Instagram-color youtube-color Twitter linkedin

Σεμινάρια ΙΔΕΕΑ