Η σχετική υπουργική απόφαση ανοίγει τον δρόμο για τις μετατροπές των φορτηγών κυρίως οχημάτων ώστε αυτά να κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG. Αν και η δυνατότητα εξεύρεσης πρατηρίων LNG στην χώρα μας σήμερα είναι μηδενική, υπάρχουν διάφορες εξαγγελίες για την έναρξη λειτουργίας πρατηρίων LNG, με την λειτουργία του πρώτου πρατηρίου να ανακοινώνεται στην Θεσσαλονίκη τον Μάιο.
Τα περιβαλλοντικά και οικονομικά πλεονεκτήματα τόσο του CNG όσο και του LNG είναι σημαντικά ενώ άμεση είναι και η εμπλοκή των συνεργείων αερίων καυσίμων όσο και των τεχνιτών αερίων καυσίμων, ο επαγγελματικός ρόλος των οποίων μάλλον αναβαθμίζεται με την νέα αυτή υπουργική απόφαση.
Στα βασικά σημεία της υπ. απόφασης σχετικά με τα οχήματα, τα συνεργεία και τους τεχνίτες αερίων καυσίμων αναφέρεται:
Σκοπός - Ποια οχήματα αφορά
Αντικείμενο της παρούσας είναι ο καθορισμός των τεχνικών προδιαγραφών και των όρων υπό τους οποίους καθίσταται δυνατή η κίνηση με πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) αυτοκινήτων οχημάτων ή υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), είτε ως δύο καυσίμων (bi-fuel) είτε ως διπλού καυσίμου (dual-fuel), καθώς επίσης και οι όροι και οι προϋποθέσεις ελέγχου και ασφαλούς κυκλοφορίας τόσο των μετασκευασμένων όσο και των εκ κατασκευής οχημάτων που χρησιμοποιούν πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) ή υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) για την κίνησή τους.
Η παρούσα απόφαση ισχύει για οχήματα κατηγοριών Μ και Ν, όπως ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/858.
Ειδικότερα η σχετική αφορά σε:
α) οχήματα με καύσιμο ΒΕΝΖΙΝΗ στα οποία εκ των υστέρων τοποθετείται σύστημα μετασκευής που τα μετατρέπει σε οχήματα δύο καυσίμων (bi-fuel) με χρήση πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) [λειτουργία με ένα καύσιμο τη φορά].
β) οχήματα με καύσιμο ΒΕΝΖΙΝΗ στα οποία εκ των υστέρων τοποθετείται σύστημα μετασκευής που τα μετατρέπει σε οχήματα δύο καυσίμων (bi-fuel) με χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) [λειτουργία με ένα καύσιμο τη φορά].
γ) οχήματα με καύσιμο ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ στα οποία εκ των υστέρων τοποθετείται σύστημα μετασκευής που τα μετατρέπει σε οχήματα διπλού καυσίμου (dual-fuel) με χρήση πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) [με ταυτόχρονη χρήση και των δύο καυσίμων].
δ) οχήματα με καύσιμο ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ στα οποία εκ των υστέρων τοποθετείται σύστημα μετασκευής που τα μετατρέπει σε οχήματα διπλού καυσίμου (dual-fuel) με χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) [με ταυτόχρονη χρήση και των δύο καυσίμων].
ε) οχήματα τα οποία εκ κατασκευής χρησιμοποιούν ως καύσιμο το πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG).
στ) οχήματα τα οποία εκ κατασκευής χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Εγκατάσταση συστήματος πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG)
Η εγκατάσταση γίνεται από υπεύθυνο τεχνίτη με ισχύουσα άδεια άσκησης ή αναγγελία έναρξης επαγγέλματος του ν. 1575/1985 (Α’ 207), όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 3710/2008 (Α’ 216), τον ν. 3897/2010 (Α’ 208) και το π.δ. 66/2010 (Α’ 117) με ειδικότητα τεχνίτη συσκευών αερίων καυσίμων για την κίνηση αυτοκινήτων, εφεξής καλούμενον «τεχνίτη αερίων καυσίμων», σε συνεργείο της παρ. 14 του άρθρου 13 του π.δ. 78/1988 (Α’ 34) (συνεργείο αερίων καυσίμων) με άδεια λειτουργίας ή βεβαίωση νόμιμης λειτουργίας ή γνωστοποίηση λειτουργίας σε ισχύ.
Εκπομπές καυσαερίων
1. Για τα οχήματα που μετασκευάζονται για να λειτουργούν και με πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) ή με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σύμφωνα με τον Κανονισμό αριθ. 110 της ΟΕΕ/ΗΕ, πρέπει οι εκπομπές καυσαερίων μετά την εγκατάσταση του συστήματος CNG ή του συστήματος LNG να είναι ίσες ή μικρότερες από τα όρια της Ευρωπαϊκής οδηγίας που αφορά στις εκπομπές ρύπων που ίσχυε στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά τον χρόνο της ταξινόμησης των οχημάτων ως καινούργια. Κατά συνέπεια, για την μετασκευή οχήματος ώστε να μπορεί να χρησιμοποιεί και το CNG ή το LNG ως εναλλακτικό καύσιμο για την πρόωσή του και να μπορεί να κυκλοφορεί νομίμως στη χώρα μας, απαιτούνται τα κάτωθι:
1.1. Βεβαίωση (δήλωση συμμόρφωσης) του εργοστασίου κατασκευής της ηλεκτρονικής μονάδας ελέγχου του οχήματος και του εξαεριωτή/υποβιβαστή πίεσης, εφόσον υφίσταται τέτοιο εξάρτημα, από την οποία να προκύπτει ότι:
α) Μετά την τοποθέτηση του συστήματος CNG ή του συστήματος LNG στο όχημα οι εκπομπές καυσαερίων είναι ίσες ή μικρότερες από τα όρια της Ευρωπαϊκής οδηγίας που αφορά στις εκπομπές ρύπων που ίσχυε στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά τον χρόνο της ταξινόμησης του οχήματος ως καινούργιο,
β) στην περίπτωση που το όχημα είναι εφοδιασμένο με ρυθμιζόμενο καταλύτη, επιβεβαιώνεται η δυνατότητα λειτουργίας της συσκευής CNG ή LNG σε συνδυασμό με τον αισθητήρα οξυγόνου (λ-sensor).
1.1.1. Η ανωτέρω βεβαίωση του κατασκευαστή θα πρέπει να είναι νομίμως επικυρωμένη και θεωρημένη είτε από το Προξενείο μας, είτε σύμφωνα με τη διαδικασία της Συνθήκης της Χάγης και μεταφρασμένη στα ελληνικά.
1.1.2. Το πρωτότυπο της ανωτέρω βεβαίωσης μαζί με την μετάφρασή της αποστέλλεται από τον κατασκευαστή ή διαμέσου του αντιπρόσωπου του ή του εισαγωγέα του στη χώρα μας, στην Διεύθυνση Τεχνολογίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία αναρτά κατάλογο με τους κατασκευαστές των εξαρτημάτων αυτών.
1.1.2.1. Ο αντιπρόσωπος ή ο εισαγωγέας του κατασκευαστή των εν λόγω εξαρτημάτων ορίζεται με επιστολή του εργοστασίου κατασκευής νομίμως επικυρωμένη και θεωρημένη είτε από το Προξενείο μας είτε σύμφωνα με τη διαδικασία της συνθήκης της Χάγης και μεταφρασμένη στα ελληνικά. Η επιστολή μαζί με τη μετάφρασή της υποβάλλονται στη Διεύθυνση Τεχνολογίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία αναρτά στον ιστοχώρο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σχετικό κατάλογο των αντιπροσώπων.
Εγκατάσταση Φιάλης CNG ή δεξαμενής LNG
Ο τεχνίτης αερίων καυσίμων, ο οποίος εγκαθιστά την φιάλη CNG ή τη δεξαμενή LNG στο όχημα, φέρει την ευθύνη ότι από τη στιγμή που αγοράστηκε και μέχρι την τοποθέτησή της στο συγκεκριμένο όχημα, δεν έχει τοποθετηθεί σε άλλο όχημα, και ότι η εγκατάστασή της έχει γίνει σωστά, σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή και τις απαιτήσεις της παρούσας.
Διάρκεια χρήσης της φιάλης CNG ή της δεξαμενής LNG
CNG - Η διάρκεια χρήσης, για την οποία μια πιστοποιημένη φιάλη καυσίμου CNG είναι ασφαλής, ορίζεται από τον κατασκευαστή της με βάση τη χρήση της υπό τις συνθήκες λειτουργίας που καθορίζονται στον Κανονισμό αριθ. 110 της ΟΕΕ/ΗΕ και δεν μπορεί να ξεπερνάει τα είκοσι (20) χρόνια.
LNG - Η διάρκεια χρήσης, για την οποία μια πιστοποιημένη δεξαμενή καυσίμου LNG είναι ασφαλής, ορίζεται από τον κατασκευαστή της με βάση τη χρήση της υπό τις συνθήκες λειτουργίας που καθορίζονται στον Κανονισμό αριθ. 110 της ΟΕΕ/ΗΕ και μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με τις εφαρμογές.
Περιοδική επιθεώρηση φιαλών CNG ή δεξαμενών LNG
Οπτική περιοδική επιθεώρηση φιαλών CNG ή δε ξαμενών LNG.
Κάθε φιάλη (πιστοποιημένος κύλινδρος) CNG πρέπει να επιθεωρείται οπτικά τουλάχιστον κάθε 48 μήνες ενώ κάθε πιστοποιημένη δεξαμενή LNG τουλάχιστον κάθε 120 μήνες μετά την ημερομηνία θέσης αυτής σεκυκλοφορία στο όχημα και κατά τη στιγμή οιασδήποτε επανεγκατάστασης, για εξωτερικές ζημιές και φθορές.
Ποιος κάνει την οπτική περιοδική επιθεώρηση των φιαλών CNG ή των δεξαμενών LNG
Η διαδικασία για την οπτική περιοδική επιθεώρηση των φιαλών CNG ή των δεξαμενών LNG και των επιμέρους εξαρτημάτων αυτών ορίζεται ως εξής:
α) Η οπτική περιοδική επιθεώρηση κάθε φιάλης CNG ή δεξαμενής LNG καθώς και των επιμέρους εξαρτημάτων τους, κατά τη διάρκεια χρήσης της διενεργείται από Διπλωματούχο Μηχανολόγο Μηχανικό, ή Πτυχιούχο Μηχανικό Τ.Ε. η άλλων ειδικοτήτων με τα αυτά επαγγελματικά δικαιώματα, ο οποίος να διαθέτει ισχύουσα άδεια άσκησης ή αναγγελία έναρξης επαγγέλματος του ν. 1575/1985 (Α’ 207), όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 3710/2008 (Α’ 216), τον ν. 3897/2010 (Α’ 208) και το π.δ. 66/2010 (Α’ 117) με ειδικότητα τεχνίτη συσκευών αερίων καυσίμων για την κίνηση αυτοκινήτων ασχολούμενου με την τοποθέτηση, επισκευή και συντήρηση συσκευών και εξαρτημάτων τροφοδοσίας και λειτουργίας κινητήρων αυτοκινήτων με υγραέριο και γενικότερα με αεριώδη υπό πίεση καύσιμα, εφεξής καλούμενο «επιθεωρητή - τεχνίτη αερίων καυσίμων».
Ο υπεύθυνος επιθεωρητής - τεχνίτης αερίων καυσίμων που διενεργεί την επιθεώρηση θα πρέπει να πληροί τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα κριτήρια:
i) Για τα εκ κατασκευής οχήματα: να έχει εμπειρία πέντε ή περισσότερα έτη ως τεχνίτης αερίων καυσίμων σε οχήματα και να έχει εγκριθεί/πιστοποιηθεί από τον κατασκευαστή του οχήματος, του οποίου επιθεωρεί την φιάλη ή την δεξαμενή του οχήματος (για τα εκ κατασκευής οχήματα που χρησιμοποιούν για την κίνησή τους CNG ή LNG) ή
ii) Για τα εκ μετασκευής οχήματα: να έχει εμπειρία πέντε ή περισσότερα έτη στην τοποθέτηση συστημάτων CNG ή LNG σε οχήματα και να έχει, προαιρετικά, εγκριθεί/πιστοποιηθεί από τον κατασκευαστή της φιάλης ή της δεξαμενής που είναι τοποθετημένη στο όχημα και την οποία επιθεωρεί.
β) Η οπτική επιθεώρηση διενεργείται σε συνεργείο της παρ. 14 του άρθρου 13 του π.δ. 78/1988 (Α’ 34) (συνεργείο αερίων καυσίμων) με άδεια λειτουργίας ή βεβαίωση νόμιμης λειτουργίας ή γνωστοποίηση λειτουργίας σε ισχύ.
γ) Η οπτική επιθεώρηση εκτελείται σύμφωνα με τις οδηγίες που παρέχει ο κατασκευαστής της, με βάση τη χρήση της υπό τις συνθήκες λειτουργίας που καθορίζονται στον Κανονισμό αριθ. 110 της ΟΕΕ/ΗΕ. Στην περίπτωση αυτή ο επιθεωρητής - τεχνίτης αερίων καυσίμων εκδίδει βεβαίωση σύμφωνα με το υπόδειγμα του «Παραρτήματος 6» της σχετικής υπ. απόφασης.
Χρόνος Εφαρμογής
Η Έναρξη ισχύος, σύμφωνα με την τροποποίηση αρχίζει από την 3η Ιουνίου 2024.