Συνέντευξη με τον Υφυπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη

Ο Υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων σε μια συνέντευξη εφ’ολης της ύλης μιλάει για όλα. Στο επίκεντρο η βιώσιμη αστική κινητικότητα, τα εναλλακτικά καύσιμα και η επερχόμενη νομοθεσία.

Βιώσιμη Αστική κινητικότητα - Ηλεκτροκίνηση & Νέες μορφές κινητικότητας

Οι νέες μορφές κινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα) έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας, τα βλέπουμε να κυκλοφορούν σε πολλές πόλεις. Υπάρχουν όμως νομοθετικά κενά, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης. Τι σκοπεύει να κάνει το Υπουργείο με το θέμα της σχετικής νομοθεσίας στην Ελλάδα και πότε;

Το σχέδιο νόμου για τη Μικροκινητικότητα θα τεθεί σύντομα σε διαβούλευση. Η Ελλάδα θα αποκτήσει κανόνες κυκλοφορίας στα ελαφρά προσωπικά ηλεκτροκίνητα οχήματα (ΕΠΗΟ) με βασικά κριτήρια την οδική ασφάλεια, τις τεχνικές προδιαγραφές των οχημάτων και την προώθηση των ήπιων μεταφορών. Για παράδειγμα, τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ./ώρα), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν όπου κυκλοφορούν οι πεζοί. Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα θα κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται να κυκλοφορούν σήμερα τα ποδήλατα. Θα απαγορεύεται η κυκλοφορία των οχημάτων αυτών σε δρόμους που αναπτύσσονται ταχύτητες άνω των 50 χλμ./ώρα.

Νομοθεσία Ηλεκτροκίνησης

Στη χώρα μας, η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων επιδοτείται πλέον. Υπάρχουν όμως πολλά θέματα που πρέπει να καλυφθούν με Υπουργικές Αποφάσεις ή Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις. Ένα από αυτά τα θέματα είναι το ζήτημα της κατάρτισης των τεχνιτών για την συντήρηση και επισκευή των ηλεκτρικών οχημάτων και των προδιαγραφών των συνεργείων που θα εκτελούνται αυτές οι εργασίες. Πόσο κοντά είμαστε στην έκδοση των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων και τι αναμένεται να περιλαμβάνει; Θα έχει Πιστοποίηση; Εξετάσεις;

Οι Κ.Υ.Α των Συνεργείων και Τεχνιτών Οχημάτων Υψηλής Τάσης (κατ.1 ή κατ.2) βρίσκονται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας από τις υπηρεσίες του υπουργείου μας και θα αποσταλούν για σχολιασμό στους εμπλεκόμενους φορείς. Η πρόθεσή μας είναι οι υποψήφιοι Τεχνίτες Οχημάτων Υψηλής Τάσης να πιστοποιούνται κατόπιν θεωρητικών εξετάσεων. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των εξετάσεων, οι υποψήφιοι θα παραλαμβάνουν Βεβαίωση Τεχνίτη Οχημάτων Υψηλής Τάσης (κατ.1 ή κατ.2), την οποία θα πρέπει να καταθέτουν, μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, στην αρμόδια Δνση Μεταφορών, με σκοπό να λάβουν την Βεβαίωση Ορθής Αναγγελίας Έναρξης Τεχνίτη Οχημάτων Υψηλής Τάσης (κατ.1 ή κατ.2).

Αν κοιτάξει κάποιος την άδεια κυκλοφορίας ενός ηλεκτρικού οχήματος θα δει στο πεδίο των φορολογήσιμων ίππων να αναγράφονται αριθμοί που φτάνουν και τους 100 φορολογήσιμους ίππους. Αυτό το εξωπραγματικό νούμερο ενδέχεται να προκαλέσει ασφαλιστικά ή φορολογικά προβλήματα στους κατόχους των ηλεκτρικών οχημάτων. Με ποιον τρόπο σκοπεύει το Υπουργείο να εντοπίσει δυσλειτουργίες αυτού του τύπου και να τις διορθώσει;

Οι χορηγούμενες από τις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών άδειες κυκλοφορίας είναι κοινοτικού τύπου και καθιερώθηκαν με την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις των σχετικών οδηγιών σχετικά με τα έγγραφα κυκλοφορίας οχημάτων.

Η φορολογική αντιμετώπιση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, π.χ. θέματα τεκμηρίου, τελών κυκλοφορίας, τελών ταξινόμησης, κ.λ.π, αποτελεί αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών. Φυσικά, το Υπουργείο Υποδομών θα συμπράξει, αν κριθεί σκόπιμο, στην τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας.

Με δεδομένο ότι σχετική νομοθεσία τεχνικού ελέγχου οχημάτων δεν περιλαμβάνει σημεία Ασφαλείας Υψηλής Τάσης Υβριδικών & ηλεκτρικών Οχημάτων, Το υπουργείο προτίθεται να αλλάξει τους ελέγχους των ΙΚΤΕΟ; Επειδή επιπλέον το ΙΚΤΕΟ πιστοποιεί την καλή λειτουργία του αυτοκινήτου για κυκλοφορία στους ελληνικούς δρόμους, αλλά και την σωστή συντήρηση που πραγματοποιούν τα συνεργεία θα υπάρξει ένα πλαίσιο εκπαίδευσης σε σχέση με την Ηλεκτροκίνηση & την Υψηλή Τάση;

Μέχρι στιγμής υπάρχουν κάποιες κατευθύνσεις από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών σχετικά με τον τεχνικό έλεγχο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, οι οποίες ωστόσο ακόμη δεν έχουν λάβει μορφή κοινοτικής οδηγίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μετά την έκδοση της σχετικής κοινοτικής οδηγίας, θα τροποποιηθεί η Υπουργική Απόφαση που θα ρυθμίζει το πλαίσιο του τεχνικού ελέγχου των ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τα ΙΚΤΕΟ.

Το θέμα της εκπαίδευσης σε σχέση με την Ηλεκτροκίνηση & την Υψηλή Τάση αφορά 3 μεγάλους εμπλεκόμενους κλάδους:
Α) Υπηρεσίες Απεγκλωβισμού - Πυροσβεστική, (Η Κύπρος μετράει ήδη 2 νεκρούς πυροσβέστες)
Β) Εταιρείες οδικής Βοήθειας, (οχήματα που εμπλέκονται σε τρακαρίσματα) και
Γ) Επιχειρήσεις ανακύκλωσης για τα οχήματα ΟΤΚΖ όπου αλλοδαποί εργαζόμενοι αυτοκίνητα με live την τάση της μπαταρίας ΥΤ.
Έχετε σκοπό να ενημερώσετε όλους αυτούς τους εμπλεκόμενους ανθρώπους για την ΑΣΦΑΛΕΙΑ στην Υψηλή Τάση που τα εργοστάσια κάνουν ατελείωτα σεμινάρια;

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχεδιάζει να πραγματοποιήσει ημερίδα προκειμένου να ενημερώσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς σχετικά με τις τεχνικές προδιαγραφές των νέων οχημάτων και για θέματα ασφάλειας, προκειμένου να συνδράμουμε στην καλύτερη αντιμετώπιση των οποίων ζητημάτων εγείρονται.
Χρειάζεται συνεργασία με όλους τους φορείς που διαθέτουν τεχνογνωσία και εμπειρία στον τομέα των κανόνων ασφαλείας όπως η Πυροσβεστική Υπηρεσία.

kefalogiannis4

Ενώ σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία) υπάρχει πλήρης νομοθεσία για την μετατροπή οχημάτων με συμβατικούς κινητήρες σε ηλεκτρικά, με τη Γαλλία να επιδοτεί τις μετατροπές αυτού του είδους κιόλας, στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμη ούτε μια γραμμή σχετικής νομοθεσίας. Θα υπάρξουν εξελίξεις σχετικά με το θέμα αυτό και πότε;

Αυτή την περίοδο μελετούμε τη σχετική νομοθεσία των άλλων Κρατών-Μελών με επιδίωξη τους προσεχείς μήνες να διαμορφώσουμε το νομοθετικό πλαίσιο και ακολούθως να δοθεί για σχολιασμό σε φορείς, οι οποίοι δύνανται να έχουν βαρύνουσα άποψη επί του θέματος.

Με την ηλεκτροκίνηση, σε όλο τον κόσμο, η αναδυόμενη κατηγορία οχημάτων είναι η κατηγορία των ελαφρών οχημάτων (Κατηγορία L – δίτροχα και ελαφρά τρίτροχα και τετράτροχα). Στην Ελλάδα ακόμη δεν υπάρχει η εναρμόνιση με τη σχετική νομοθεσία (Κανονισμός 168) που διέπει την κατασκευή οχημάτων αυτού του είδους. Ποιες είναι οι μελλοντικές ενέργειες του Υπουργείου;

Ο κανονισμός ΕΕ 168/2013, που αφορά στην έγκριση και στην εποπτεία της αγοράς δίκυκλων ή τρίκυκλων οχημάτων και τετράκυκλων, ισχύει και εφαρμόζεται όπως προβλέπεται στη χώρα μας. Δεδομένου ότι δεν υπήρχαν κατασκευαστές των οχημάτων αυτών στην χώρα μας, καθώς και ότι η ανάπτυξη του συστήματος των εγκρίσεων τύπου (ορισμός, λειτουργία τεχνικών υπηρεσιών που απαιτούνται) είναι αρκετά ακριβή διαδικασία, δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί στη χώρα μας η κατασκευή οχημάτων αυτού του είδους.

Καθώς όμως, τελευταία εκδηλώθηκε ενδιαφέρον στη χώρα μας, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου μας, έχουν προχωρήσει στη σύνταξη ΥΑ, η οποία θα δημοσιευθεί άμεσα, με αντικείμενο τον καθορισμό των διαδικασιών ως προς την εφαρμογή του κανονισμού η οποία προωθείται. Στη συνέχεια θα γίνει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον ορισμό των Τεχνικών Υπηρεσιών, μετά τον ορισμό των οποίων θα μπορούν να εκδοθούν οι προβλεπόμενες από τον Κανονισμό 168/2013 πιστοποιήσεις.

Η παράνομη αφαίρεση των φίλτρων μικροσωματιδίων αιθάλης (DPF) έχει αποτελέσει μια μάστιγα στα πετρελαιοκίνητα με έξαρση από τα μεγάλα αστικά κέντρα μέχρι τις μικρότερες επαρχιακές πόλεις έως και χώρες του εξωτερικού, τόσο σε ιδιωτικά όσο και επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά, van, taxi κλπ. Το Ινστιτούτο ΙΔΕΕΑ πραγματοποίησε το Ιανουάριο του 2018 ΔΩΡΕΑΝ Διαδικτυακή Τεχνική ενημερωτική ημερίδα προκειμένου να ευαισθητοποιήσει τους εμπλεκόμενους επισκευαστές που αφαιρούν τα DPF ΄έχει ενημερώσει το Υπουργείο και έχει καταθέσει ΔΗΜΟΣΙΑ τις προτάσεις του για τον γρήγορο έλεγχο της αφαίρεσης του DPF οπτικά αλλά και με διαγνωστικό (από το ιστορικό των αναγεννήσεων του φίλτρου). Τι σκοπεύει να κάνει το Υπουργείο στο θέμα αυτό που επηρεάζει εκτός από τα χαρακτηριστικά αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του αυτοκινήτου και την Δημόσια Υγεία από τα εκπεμπόμενα Σωματίδια Αιθάλης; https://www.tosynergeio.gr/eidiseis/synenteukseis/diadiktiaki-sinenteuxi-tipou-ideea-18-01-2018
 
Το Υπουργείο μας βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ΕΕ αναφορικά με τη χρήση διαγνωστικών εργαλείων σχετικά με τον αριθμό των αναγεννήσεων ενός φίλτρου DPF ή συσκευών ελέγχου εκπομπών μικροσωματιδίων, προκειμένου να προχωρήσει στην υιοθέτηση νομοθετικών πρωτοβουλιών και ακολούθως στην τροποποίηση των σχετικών διατάξεων. Επιπλέον, προσανατολιζόμαστε να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση η οποία να λειτουργεί αποτρεπτικά στην παράνομη αφαίρεση φίλτρου DPF.

kefalogiannis3Το Υπουργείο μας βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ΕΕ αναφορικά με τη χρήση διαγνωστικών εργαλείων σχετικά με τον αριθμό των αναγεννήσεων ενός φίλτρου DPF ή συσκευών ελέγχου εκπομπών μικροσωματιδίων, προκειμένου να προχωρήσει στην υιοθέτηση νομοθετικών πρωτοβουλιών και ακολούθως στην τροποποίηση των σχετικών διατάξεων.

Γιάννης Κεφαλογιάννης, Υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων

Εναλλακτικά καύσιμα

Αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα ΕΣΠΑ, που επιδοτεί τη μετατροπή συμβατικών κινητήρων εσωτερικής καύσης σε κινητήρες διπλού καυσίμου (που θα καταναλώνουν φυσικό αέριο CNG). Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται σε μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και εξαιρεί τα ταξί και τα λεωφορεία. Η απορροφητικότητα του προγράμματος μέχρι στιγμής κινείται σε χαμηλά έως μέτρια επίπεδα (σύμφωνα με πληροφορίες μας κάτω από το 50%). Τι σκοπεύει να κάνει το Υπουργείο σχετικά με το θέμα αυτό;
Αν χρειαστεί θα δοθεί παράταση για το πρόγραμμα;
Θα υπάρξει νέο πρόγραμμα που θα απευθύνεται είτε σε μονοπρόσωπες επιχειρήσεις (π.χ. ταξί) είτε σε μεγάλες (π.χ. επιχειρήσεις με πάνω από 10 άτομα προσωπικό);

Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχει τον τελευταίο λόγο για την αξιολόγηση της απορροφητικότητας των συγκεκριμένων προγραμμάτων.

Στο πεδίο ευθύνης του, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καθορίσει τη διαδικασία και τις τεχνικές προδιαγραφές για τη μετατροπή των οχημάτων με κίνηση και με πεπιεσμένο φυσικό αέριο.
Συγκεκριμένα, η διαδικασία έχει οριστεί με τις υπουργικές αποφάσεις για τον «καθορισμό τεχνικών προδιαγραφών του ειδικού εξοπλισμού με τον οποίο καθίσταται δυνατή η χρησιμοποίηση πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) για τη μετατροπή αυτοκινήτων οχημάτων, σε αυτοκίνητα οχήματα διπλού καυσίμου και οι όροι και οι προϋποθέσεις ελέγχου και ασφαλούς κυκλοφορίας αυτών», όπως επίσης και τον «καθορισμό τεχνικών προδιαγραφών του ειδικού εξοπλισμού με τον οποίο καθίσταται δυνατή η χρησιμοποίηση πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) για την κίνηση αυτοκινήτων οχημάτων και όροι και προϋποθέσεις ελέγχου και ασφαλούς κυκλοφορίας αυτών».

kefalogiannis5

Η οδηγία 94/2014 έβαλε τις βάσεις ώστε το Η2 να αποτελεί ένα από τα εναλλακτικά καύσιμα. Ήδη διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μια παγκόσμια στροφή πολλών Εργοστασίων και φορέων στο Η2 μέσω εφαρμοσμένων τεχνολογιών κυψελών καυσίμου (FCVs). Τα αυτοκίνητα αυτά είναι ηλεκτροκίνητα και κάποια από αυτά είναι σε παραγωγή από εταιρείες Από Ανατολής (Ιαπωνία & Κορέα-Toyota, Honda, Hyundai, KIA). Στο Η2 Council όλο και περισσότεροι «παίκτες» συμμετέχουν ακόμη και από το χώρο του Aftermarket του Αυτοκινήτου (Bosch, Schaeffler, ΔΕΠΑ).
Τα «Υδρογονάδικα» έχουν ήδη ανακοινωθεί ενώ η Γερμανία μετράει πάνω από 100 πρατήρια υδρογόνου. Ποια τα σχέδια του υπουργείου ειδικά του Δικτύου Υποδομών στο τομέα των Μεταφορών;

H Οδηγία 2014/94/ΕΕ στην οποία η Ελλάδα προσαρμόστηκε με τον ν. 4439/2016 (Α΄ 222) και το Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής για την ανάπτυξη των υποδομών εναλλακτικών καυσίμων [κ.υ.α. 77226/1 (ΦΕΚ 3824/Β΄/2017)], θεσπίζεται ένα κοινό πλαίσιο μέτρων για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση ένα εκ των οποίων είναι και το υδρογόνο (Η2).
Το Υπουργείο μας επεξεργάζεται την υποβολή πρότασης ευρωπαϊκού συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος για την υλοποίηση στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στον άξονα του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών του ελληνικού χώρου και συγκεκριμένα, την εγκατάσταση Υδρογόνου κατά μήκος του άξονα ΔΕΔ-Μ, το οποίο θα παράγεται με χρήση νέας τεχνολογίας από το φυσικό αέριο.

Στο σχέδιο δράσης 2021 προβλέπεται η δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τη χρησιμοποίηση του υδρογόνου ως καύσιμο, που θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τον καθορισμό τεχνικών προδιαγραφών για την ανάπτυξη των υποδομών παροχής υδρογόνου, τόσο εντός όσο και εκτός των εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης οχημάτων.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

Facebook-color Instagram-color youtube-color Twitter linkedin