Μετά την νομική εμπλοκή του θέματος, και ενώ υπήρχε διαβεβαίωση του ίδιου του Γ. Γραμματέα του ΥΜΕ κ. Θ. Τσιόκα, στην Θεσσαλονίκη, στην 3η Πανελλήνια Συνδιάσκεψη των Μηχανικών, για την άμεση και οριστική λύση του προβλήματος, φαίνεται ότι το “Σ” δικαιώθηκε όταν έγραψε ότι παρ’ όλα αυτά, τα συνεργεία με άδεια ορισμένου χρόνου βρίσκονται στον αέρα.
Σήμερα η Ομοσπονδία προσπαθώντας να βρει διέξοδο στις αντιρρήσεις των νομικών συμβούλων του υπουργείου καταθέτει καινούργια πρόταση, ώστε να δοθεί μια λύση και να βγουν από την ομηρία, όλα εκείνα α συνεργεία που για διάφορους λογούς δεν μπορούν να ανανεώσουν την άδεια ορισμένου χρόνου που είχαν. Φαίνεται όμως ότι επειδή υπάρχει πολιτική διάθεση για την επίλυση του προβλήματος, αλλά και έντονες πίεσης από την Ομοσπονδία με προτάσεις νομοθετικά τεκμηριωμένες, έχουν αρχίσει να διαφαίνονται κάποιες εφικτές λύσεις. Η πρόταση της Ομοσπονδίας η οποία απευθύνεται με την μορφή του κατεπείγοντος στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, υπ' όψιν του υπουργού κου Δημητρίου Ρέππα, του Γενικού Γραμματέα κου Θεοχάρη Τσιόκα, και του Γενικoύ Διευθυντή κου Παναγιώτη Λυμπερόπουλου με θέμα, “Συνεργεία μη προσαρμοζόμενα (ΜΠ) του άρθρου 22 Π.Δ. 78/1988 – Αίτημα νομοθετικής ρύθμισης” αναφέρει τα παρακάτω:
Κείμενο διάταξης
1. Τα συνεργεία επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων του άρθρου 22 του Π.Δ. 78/1988 (ΦΕΚ Α’ 34), πλην:
α. των κειμένων κατά το χρόνο ενάρξεως της δραστηριότητάς τους σε περιοχές αμιγούς κατοικίας ή σε περιοχές που κατά την ημερομηνία ενάρξεως της ισχύος του Π.Δ. 78/1988 απαγορευόταν ρητώς η συγκεκριμένη χρήση, και
β. των κειμένων κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος σε περιοχές όπου, μετά την ισχύ του ΠΔ 78/88, με πολεοδομική διάταξη προβλέπεται η απομάκρυνσή τους και εφόσον έχει εκπνεύσει, από τη θέση της σε ισχύ, η δωδεκαετής προθεσμία του άρθρου 7 του Ν. 3710/2008 (ΦΕΚ Α’ 216)
Δύνανται να εφοδιαστούν με άδεια λειτουργίας ορισμένης χρονικής ισχύος στο όνομα του εμφανιζόμενου στην οικεία Δ.Ο.Υ., κατά τη δημοσίευση της απόφασης της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου, εκμεταλλευτή του, ως εξής:
α. Τα συνεργεία επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων που θα ενταχθούν στις διατάξεις του Ν. 3843/2010 («Ταυτότητα κτιρίων, υπερβάσεις δόμησης και αλλαγές χρήσης, μητροπολιτικές αναπλάσεις και άλλες διατάξεις» - ΦΕΚ Α’ 62) και θα αποκτήσουν το δικαίωμα διατήρησης της χρήσης του κτιρίου όπου είναι εγκατεστημένα, δύνανται να εφοδιαστούν με άδεια λειτουργίας ορισμένης χρονικής ισχύος, ίσης με το δικαίωμα διατήρησης κατά τον Ν. 3843/2010, εφόσον διαθέτουν ελάχιστη ωφέλιμη επιφάνεια σαράντα (40) τ.μ. για τους ισόγειους χώρους και εξήντα πέντε (65) τ.μ., για τους υπόγειους χώρους, πληρούν δε τα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος και της υγείας των εργαζομένων, που προβλέπονται από τα άρθρα 8 και 9 του Π.Δ. 78/1988 (ΦΕΚ Α’ 34), όπως ισχύει. Ειδικά για τα συνεργεία μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων αρκεί ελάχιστη επιφάνεια είκοσι (20) τ.μ. σε ισόγειο χώρο.
β. Τα συνεργεία επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων που στερούνται μεν οικοδομικής αδείας αλλά έχουν εφοδιασθεί με όλες τις διαδοχικές προσωρινές άδειες που εκδόθηκαν κατ' επιταγή του άρθρου 22 του Π.Δ. 78/88, καθώς και εκείνα που δεν θα ενταχθούν για οποιονδήποτε λόγο στις διατάξεις του Νόμου 3843/2010 (ΦΕΚ Α’ 62), δύνανται να εφοδιαστούν με άδεια λειτουργίας ορισμένης χρονικής ισχύος δέκα πέντε (15) ετών, από της ισχύος του παρόντος νόμου, εφόσον διαθέτουν ελάχιστη ωφέλιμη επιφάνεια σαράντα (40) τ.μ. για τους ισόγειους χώρους και εξήντα πέντε (65) τ.μ. για τους υπόγειους χώρους και πληρούν τα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος και της υγείας των εργαζομένων, που προβλέπονται από τα άρθρα 8 και 9 του Π.Δ. 78/1988 (ΦΕΚ Α’ 34), όπως ισχύει. Ειδικά για τα συνεργεία μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων αρκεί ελάχιστη επιφάνεια είκοσι (20) τ.μ. σε ισόγειο χώρο.
2. Οι άδειες λειτουργίας που θα χορηγηθούν είναι μη μεταβιβάσιμες. Κατ' εξαίρεση επιτρέπεται η μεταβίβαση των αδειών αυτών, κατά τη διάρκεια της ισχύος τους, σε φυσικό πρόσωπο πρώτου βαθμού συγγένειας ή σε περίπτωση θανάτου ή αποχώρησης εταίρου στις προσωπικές εταιρείες.
3. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η οποία εκδίδεται εντός δύο (2) μηνών από της ισχύος του παρόντος νόμου, καθορίζονται οι όροι και η διαδικασία για την έκδοση των αδειών λειτουργίας των συνεργείων της παραγράφου 1.».
Αυτά αναφέρει το έγγραφο της Ομοσπονδίας και θέλουμε να πιστεύουμε ότι κάποια στιγμή, κάποιος, θα δει το πρόβλημα στις πραγματικές του διαστάσεις και θα δώσει την λύση.
Αιτιολογική έκθεση
«Με τη διάταξη αυτή, η Πολιτεία, στο πλαίσιο των αρχών της χρηστής διοίκησης, της αναγκαιότητας και της αναλογικότητας, αποσκοπεί στο να δώσει οριστική λύση σε ένα χρονίζον από το έτος 1988 πρόβλημα, οπότε και εκδόθηκε το Π.Δ. 78/1988 για τους όρους και τις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας των συνεργείων επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων. Στο άρθρο 22 του ως άνω Π.Δ. περιλαμβανόταν η μεταβατική διάταξη για τα προϋπάρχοντα της εκδόσεώς του συνεργεία, τα οποία δεν πληρούσαν τους προβλεπόμενους όρους και προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας και στα οποία χορηγήθηκε άδεια λειτουργίας ορισμένης χρονικής ισχύος.
Ωστόσο, διαπιστώνεται, πλέον, σήμερα ότι, ενόψει και της υφιστάμενης πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, η δυσκολία εύρεσης κατάλληλων χώρων για τη μετεγκατάσταση των ως άνω συνεργείων, το γεγονός ότι τα περισσότερα από αυτά είναι ιδιόκτητα, η ανάγκη γειτνίασής τους με τον αστικό ιστό που εξυπηρετούν λειτουργικά, η δυσχέρεια στον καθορισμό και τη δημιουργία κατάλληλων περιοχών μετεγκατάστασης, καθώς και η μη παροχή οικονομικών κινήτρων – ενισχύσεων για την μετεγκατάσταση των συγκεκριμένων συνεργείων, έχει οδηγήσει σε πλήρες επαγγελματικό – οικονομικό αδιέξοδο εκατοντάδες επιτηδευματίες του συγκεκριμένου κλάδου και των οικογενειών τους, το οποίο, μέχρι σήμερα, αντιμετωπιζόταν αποσπασματικά, με τη διαδοχική χορήγηση παρατάσεων για τη συνέχιση της λειτουργίας τους.
Η αποσπασματική αντιμετώπιση του σύνθετου αυτού προβλήματος, είχε ως αποτέλεσμα να διαιωνίζεται ένα ιδιότυπο καθεστώς “ομηρίας” μιας μεγάλης κατηγορίας συνεργείων (περί τα 2.000 σε αριθμό), οι εκμεταλλευτές των οποίων ήταν ευλόγως διστακτικοί σε επενδύσεις εκσυγχρονισμού, ανακαίνισης, πρόσληψης πρόσθετου προσωπικού, υφιστάμενοι την αβεβαιότητα του επαγγελματικού τους μέλλοντος και το ψυχολογικό αδιέξοδο της τυχόν χορήγησης επόμενης χρονικής παράτασης της λειτουργίας τους.
Εν όψει των ανωτέρω και προκειμένου να εξασφαλισθεί η ομαλή διακοπή της λειτουργίας των ως άνω συνεργείων, καθώς πολλά εξ αυτών είναι ατομικές επιχειρήσεις εγκατεστημένες σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις και οι εκμεταλλευτές τους στα χρονικά όρια της συνταξιοδότησης, με την παρούσα διάταξη παρέχεται η δυνατότητα εφοδιασμού τους με άδεια λειτουργίας ορισμένης χρονικής ισχύος, υπό την επωνυμία των νυν εκμεταλλευτών τους, δεδομένου ότι, από την έναρξη της λειτουργίας τους πιθανόν να έχει μεσολαβήσει νόμιμη ειδική ή καθολική διαδοχή. Η χρονική ισχύς των αδειών είναι ευλόγως αυξημένη για τα συνεργεία που έχουν ενταχθεί στις διατάξεις του Ν. 3843/2010 και έχουν αποκτήσει το δικαίωμα διατήρησης της συγκεκριμένης χρήσης στο κτίριο όπου είναι εγκατεστημένα.
Βεβαίως, από την έκδοσή τους, οι άδειες λειτουργίας των συνεργείων αυτών θα είναι μη μεταβιβάσιμες, πλην εύλογων εξαιρέσεων, και ορισμένης χρονικής ισχύος, προκειμένου να μην διαιωνίζεται εσαεί το ιδιότυπο καθεστώς λειτουργίας τους.».
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος Θεοφάνης Μπαιράμης
Ο Γενικός Γραμματέας Ανδρέας Βερδούλης