ο Προεδρείο της ΓΣΕΒΕΕ συναντήθηκε με την Υπουργό Οικονομίας, κα Λ. Κατσέλη, και κατέθεσε Υπόμνημα την Δεύτερα 21 Δεκεμβρίου 2009, θέτοντας μια σειρά ζητημάτων που απασχολούν τις Μικρές και Πολύ Μικρές επιχείρησες.
Σημαντικές είναι οι προτάσεις και οι θέσεις της Συνομοσπονδίας σχετικά με μια ολοκληρωμένη παρέμβαση σε ένα μοντέλο ανάπτυξης που εκτός των άλλων χαρακτηριστικό είναι η στατιστική καταγραφή –μελέτη των διαφόρων μεγεθών που αφορούν την Επιχείρηση ώστε να υπάρχει καταγεγραμμένο αποτέλεσμα και δυνατότητα διορθωτικών παρεμβάσεων. Δυστυχώς στην ελληνική πολιτική το αξίωμα: της στατιστικής έρευνας, της ανάλυσης των αποτελεσμάτων και των διορθωτικών ενεργειών για να φτάσουμε στον επιθυμητό στόχο, αν και σε πολλές περιπτώσεις εφαρμόζεται, τα αποτελέσματα είτε αγνοούνται, είτε παραποιούνται, είτε δεν γίνεται καμία διορθωτική παρέμβαση γιατί υπάρχει πολιτικό κόστος. Γεγονός είναι πάντως ότι τα οικονομικά στατιστικά μας μεγέθη οι Ευρωπαίοι εταίροι μας τα έχουν φοβηθεί…
Σε γενικές γραμμές οι προτάσεις της η ΓΣΕΒΕΕ, η οποία αγγίζει όλα τα προβλήματα των ΜΜΕ είναι:
Αναλυτικά στο υπόμνημα της η ΓΣΕΒΕΕ, η οποία αγγίζει όλα τα προβλήματα των ΜΜΕ αναφέρει ότι επανειλημμένα έχει αναφερθεί στην ανάγκη διαμόρφωσης ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου της Ελληνικής οικονομίας, με επίκεντρο τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες εκτός του γεγονότος ότι αποτελούν τη συντριπτική πλειονότητα (99%) συγκεντρώνουν και το υψηλότερο ποσοστό απασχόλησης του ιδιωτικού τομέα στην ΕΕ. Ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο και ένα κράτος αρωγό και όχι βαρίδι στην ανάπτυξη όπως συμβαίνει σήμερα.
Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι πρώτο μέλημα του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας πρέπει να είναι η έναρξη της συζήτησης για ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας μας, με βασικούς πυλώνες τον τουρισμό, ο οποίος αποτελεί την μεγαλύτερή μας «βιομηχανία» (18% του ΑΕΠ), σε συνδυασμό με το περιβάλλον, τον πολιτισμό, τις επενδύσεις με περιβαλλοντικό προσανατολισμό και την παραγωγή και τυποποίηση ποιοτικών και καινοτόμων προϊόντων. Μεγάλη, επίσης, έμφαση πρέπει να δοθεί στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού (παιδεία) καθώς και στη σύνδεση της έρευνας με τις μικρές επιχειρήσεις.
Οι βασικοί άξονες των προτάσεων είναι:
1. Ρευστότητα – Χρηματοδότηση Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων
Οι διατάξεις που προωθούνται με το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της ρευστότητας της αγοράς αναφορικά με τη ρύθμιση των οφειλών των επιχειρήσεων προς τις τράπεζες αναμένεται να προσφέρουν μια «ένεση» ρευστότητας στις μικρές επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν έκτακτα προβλήματα. Θετικά, κατ’ αρχάς, κρίνονται και τα μέτρα που αφορούν τη λειτουργία της ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ ΑΕ και ειδικότερα οι διατάξεις σε σχέση με τους όρους εγγραφής και παραμονής στο Σύστημα Αθέτησης Υποχρεώσεων. Η ΓΣΕΒΕΕ προτείνει η λειτουργία της ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ ΑΕ να τεθεί υπό την εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδας και με τη συμμετοχή εκπροσώπου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας στο ΔΣ της εταιρίας.
- Επαναφορά αφορολόγητου αποθεματικού
- Έναρξη διαλόγου ανάμεσα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το ζήτημα των μεταχρονολογημένων επιταγών. Η έκδοση επιταγών έχει φτάσει να ισοδυναμεί με άτοκο δανεισμό μεταξύ των επιχειρήσεων. Η θέση της ΓΣΕΒΕΕ σχετικά με το ζήτημα αυτό είναι η σταδιακή μείωση του ορίου μεταχρονολόγησης.
- Παροχή εγγυήσεων 15 δισ. € στην ΤΕΜΠΜΕ ΑΕ
- Μετεξέλιξη της ΤΕΜΠΜΕ ΑΕ σε Τράπεζα ΜΜΕ. Η παροχή εγγυήσεων από το Δημόσιο προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα δεν απέφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αποτελεί πλέον ώριμη ανάγκη η μετεξέλιξη της ΤΕΜΠΜΕ ΑΕ σε χρηματοπιστωτικό οργανισμό ή η δημιουργία ενός νέου χρηματοδοτικού φορέα, ο οποίος θα παρέχει ένα μίγμα χρηματοοικονομικών προϊόντων, όπως μικροδάνεια, εγγυήσεις και συνεγγυήσεις, συμμετοχές και συμβουλευτικές υπηρεσίες.
- Παροχή ευνοϊκών όρων δανειοδότησης στις Πολύ Μικρές & Μικρές Επιχειρήσεις από τις Δημόσιες Τράπεζες
- Αναθεώρηση του ΕΣΠΑ 2007-2013 προς την κατεύθυνση της διευκόλυνσης της συμμετοχής των μικρών επιχειρήσεων
Δανειοδότηση επιχειρήσεων για αποπληρωμή χρεών προς το Δημόσιο
Η ΓΣΕΒΕΕ προτείνει ως άμεσο μέτρο για την αντιμετώπιση του προβλήματος της μη εξόφλησης των οφειλών των επιχειρήσεων προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία την δανειοδότηση των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων με επιδότηση επιτοκίου από την ΤΕΜΠΜΕ ΑΕ.
3. Ωράριο λειτουργίας καταστημάτων – εμπορική χωροταξία
- Καμία αλλαγή στο καθεστώς για την Αργία της Κυριακής.
- Επαναφορά του καθεστώτος ωραρίου λειτουργίας προ του Ν. 3377/2005.
Η Ελλάδα διαθέτει το πλέον πολύωρο πλαίσιο λειτουργίας καταστημάτων στην Ευρώπη. Η προσθήκη και της λειτουργίας την Κυριακή θα είναι εξοντωτική τόσο για τις Μικρές όσο και για τις Μεσαίες επιχειρήσεις διότι αυξάνεται το λειτουργικό κόστος. Η διεύρυνση του ωραρίου δεν αυξάνει την κατανάλωση, αλλά απλά τη διαχέει σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
- Εκπτώσεις – προσφορές. Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι θα πρέπει να καθοριστούν με σαφήνεια και να είναι σταθερές οι χρονικές περίοδοι, κατά τις οποίες επιτρέπεται η παροχή εκπτώσεων ή προσφορών.
- Αυστηροποίηση εμπορικής χωροταξίας για την ουσιαστική προστασία του ανταγωνισμού. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει επίσης να επανεξεταστούν οι όροι αδειοδότησης και λειτουργίας των μεγάλων εμπορικών κέντρων και υπερκαταστημάτων στην κατεύθυνση της αξιολόγησης των συνεπειών τους στην λειτουργία των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
-
Θεσμικό Πλαίσιο
- Απλοποίηση και επιτάχυνση διαδικασιών ίδρυσης και ειδικά αδειοδότησης των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων. Η πολυνομία, οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και οι δαιδαλώδεις και χρονοβόρες διαδικασίες που χαρακτηρίζουν τη Δημόσια Διοίκηση επιφέρουν σημαντικό κόστος για τις μικρές επιχειρήσεις, πλήττοντας την ανταγωνιστικότητά τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η απαραίτητη διαδικασία αδειοδότησης, όπου το θεσμικό πλαίσιο αποτελείται από 115 ρυθμίσεις (47 νόμους, 11 Προεδρικά Διατάγματα, 19 Υπουργικές Αποφάσεις, 24 Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις και 14 Βασιλικά, Πολεοδομικά και Υγειονομικά Διατάγματα), ενώ μόνο οι διαδικασίες περιβαλλοντικής και πολεοδομικής αδειοδότησης διέπονται από 44 και 21 ρυθμίσεις αντίστοιχα. l Υιοθέτηση της αρχής «προτεραιότητα στις μικρές επιχειρήσεις» στη νομοπαρασκευαστική διαδικασia
- Εφαρμογή Έκθεσης Αναμενόμενων Επιπτώσεων πριν από κάθε νομοθετική πράξηl Παρακολούθηση και έλεγχος Νόμων και μέτρων στην περίοδο πρώτης εφαρμογής τους
- Ίδρυση Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεωνl Αναβάθμιση ρόλου ΕΣΜΕ. Το Εθνικό Συμβούλιο Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΕΣΜΕ) πρέπει άμεσα να ενεργοποιηθεί ως κεντρικό συμβουλευτικό όργανο των Κυβερνήσεων, συνεπικουρούμενο και από το ήδη θεσμοθετημένο σώμα των εμπειρογνωμόνων, το Ταμείο εγγυοδοσίας (ΤΕΜΠΜΕ), αλλά και τα ινστιτούτα μελετών για τις Μικρές επιχειρήσεις της ΓΣΕΒΕΕ και ΕΣΕΕ.
- ΕΟΜΜΕΧ .Στο πλαίσιο της διαμόρφωσης ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου της ελληνικής οικονομίας, στο επίκεντρο του οποίου θα βρίσκονται οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, είναι επιβεβλημένη η διεξαγωγή ενός ουσιαστικού διαλόγου για το μέλλον και το ρόλο του ΕΟΜΜΕΧ.
- Διατηρησιμότητα Θέσεων Εργασίας – Πρόσληψη Πρώτου Υπαλλήλου
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και χρησιμότητα θα είχαν και κίνητρα για την πρόσληψη του 1ου Υπαλλήλου από Αυτοαπασχολούμενους (έκθεση Εμπειρογνωμόνων ΕΕ – 2005). - Τιμολογιακή Πολιτική ΔΕΚΟ. Ο έλεγχος στην τιμολογιακή πολιτική των ΔΕΚΟ που δημιουργούν εκτεταμένο κύμα ανατιμήσεων σε προϊόντα και υπηρεσίες είναι απαραίτητος όσο ποτέ.
- Κρατικές Προμήθειες.Η αυξημένη συμμετοχή των ΠΜΜΕ (Πολύ Μικρές και Μικρές Επιχειρήσεις) στις κρατικές προμήθειες θα οδηγήσει σε υψηλότερο ανταγωνισμό και κατ’ επέκταση σε πιο επωφελείς συμβάσεις για τις αναθέτουσες αρχές. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις ΗΠΑ με ομοσπονδιακό νόμο, τουλάχιστον το 20% των κρατικών προμηθειών πρέπει να προέρχεται από μικρές επιχειρήσεις.
- Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού πρέπει να ανταποκρίνεται στο ρόλο της ως ανεξάρτητης και αμερόληπτης αρχής
- Διευκόλυνση της Μεταβίβασης Επιχειρήσεων. Ιδιαίτερη μέριμνα θα πρέπει να υπάρξει για το ζήτημα της μεταβίβασης επιχειρήσεων μέσω της προώθησης δέσμης μέτρων (νομικών, χρηματοδοτικών, φορολογικών).
- Αδρανείς επιχειρήσεις.Ένα σημαντικό πρόβλημα, για το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί προσοχή, είναι το ζήτημα των αδρανών επιχειρήσεων. Χιλιάδες επιχειρήσεις σήμερα είναι αδρανείς και λόγω χρεών προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία δεν μπορούν να κλείσουν. Η εξεύρεση μιας εναλλακτικής διαδικασίας για την επίλυση του προβλήματος, η οποία να διέπεται από την αρχή της δεύτερης ευκαιρίας στους επιχειρηματίες που απέτυχαν είναι επιβεβλημένη.
5. Χαρτογράφηση – Παρακολούθηση Δραστηριότητας Πολύ Μικρών & Μικρών Επιχειρήσεων
- Διαμόρφωση Δεικτών Ανταγωνιστικότητας των Πολύ Μικρών και Μικρών Επιχειρήσεων
- Δημιουργία ομάδας εμπειρογνωμόνων ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ – ΕΣΥΕ για την καταγραφή και αξιολόγηση των υφιστάμενων μηχανισμών παραγωγής στατιστικών δεδομένων για ΜΜΕ
Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι τα πλέον πρόσφατα στατιστικά στοιχεία για τις Πολύ Μικρές και Μικρές Επιχειρήσεις, όπως συλλέγονται από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία στο Μητρώο Επιχειρήσεων, αφορούν το έτος 2005, ενώ την ίδια στιγμή δεν συλλέγονται στοιχεία για Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις σε άλλους δείκτες που αποτυπώνουν την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας!
Έτσι ή ελλιπής πληροφόρηση δυσχεραίνει την καταγραφή των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ΜΜΕ, δεν μπορεί να γίνει μια αξιόπιστη αξιολόγηση των επιπτώσεων των μέτρων πολιτικής και των νομοθετημάτων που αφορούν τις ΜΜΕ, δεν είναι δυνατό να σχεδιαστούν τεκμηριωμένα νέα μέτρα πολιτικής για τη στήριξη ΜΜΕ, καθίσταται δύσκολη η σύγκριση της επίδοσης των ελληνικών ΜΜΕ με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές. (Σημειώνεται ότι στην έκδοση της Εurostat για το 2007, δεν υπάρχουν στοιχεία για την Ελλάδα)και δεν είναι εύκολη η διενέργεια ερευνών, από πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, για τις ΜΜΕ
6. Συνεργασία με Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα – Πρόσβαση στην Έρευνα και την Καινοτομία
Η ΓΣΕΒΕΕ επισημαίνει την ανάγκη λήψης μέτρων για την αποτελεσματικότερη σύνδεση της έρευνας και της καινοτομίας με τις ιδιαίτερες ανάγκες των μικρών επιχειρήσεων που, λόγω μεγέθους και περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων δεν έχουν τη δυνατότητα σχετικών επενδύσεων
7. Διεθνοποίηση ΜΜΕ
Πρέπει να δούμε πρώτα, πως οι ΜΜΕ θα γίνουν “καλύτερες”, ώστε να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό στην εσωτερική αγορά από τα εισαγόμενα προϊόντα και υπηρεσίες, την “εισβολή” δηλαδή των επιχειρήσεων και ιδιαίτερα των μεγάλων, ήδη διεθνοποιημένων. - Κατηγοριοποίηση. Να τεθεί τέλος στις αναφορές περί των ΜΜΕ γενικά. Υπάρχουν Πολύ Μικρές (0-9), Μικρές (9-49) και Μεγάλες Επιχειρήσεις, και πρέπει να υπάρξουν και ανάλογες, κατηγοριοποιημένες και στοχευμένες πολιτικές.
- Εσωτερική επίλυση διαδοχής – μεταβίβαση επιχειρήσεων. Η Μεταβίβαση των Μικρών Επιχειρήσεων από την μια γενιά στην άλλη είναι ένα σημαντικό ζήτημα που πρέπει ν΄ αντιμετωπιστεί με σοβαρότητα και άμεσα.
- Συνέδρια εκθέσεις. Η συμμετοχή των Μικρών Επιχειρήσεων σε Συνέδρια και Εκθέσεις, εντός και εκτός των Εθνικών Συνόρων, είναι υψίστης σημασίας.
- Επιχειρηματικές διακρατικές αποστολές. Η “παρακίνηση” Μικρών Επιχειρηματιών για συμμετοχή σε επιχειρηματικές Διακρατικές αποστολές, που οργανώνονται από κυβερνήσεις ή φορείς, ανεξάρτητα από την οικονομική επιτυχία του αποτελέσματος, είναι επίσης σημαντική διεργασία που ενισχύει την κουλτούρα εξωστρέφειας. Συνήθως στις αποστολές αυτές, καλούνται να συμμετάσχουν μόνον Μεγάλες ή Μεσαίες επιχειρήσεις.
Συνεργασία μικρών επιχειρήσεων με εκπαιδευτικά Ιδρύματα που φυλάσσουν μεγάλο πλούτο γνώσης και πληροφοριών και δεν είναι προσβάσιμα στις Μικρές Επιχειρήσεις. - Σώμα εξωτερικών συμβούλων. Οι επιχειρηματίες δεν γνωρίζουν, τις περισσότερες φορές, που θα απευθυνθούν για να αναζητήσουν πληροφορίες και υπηρεσίες. Η ύπαρξη οργανωμένου Σώματος Εξωτερικών Συμβούλων αποτελεί σημαντική ανάγκη.
- Οργανωμένη συνολική παρουσίαση υπηρεσιών και κέντρων πληροφόρησης και συνεργασίας (πρότυπες εκθέσεις) .Παρουσιάσεις των διαφόρων οργανισμών, ινστιτούτων, φορέων (ιδιωτικών και κρατικών), Επιχειρήσεων Συμβούλων που μπορούν να πληροφορήσουν και να συνεργασθούν με τις Μικρές Επιχειρήσεις, κατά τα πρότυπα των εμπορικών εκθέσεων.
- Εκσυγχρονισμός
Κίνητρα για συνεχή βελτίωση του τεχνολογικού εξοπλισμού για την παραγωγή και την ποιότητα των προϊόντων και υπηρεσιών. Τεχνολογική αναβάθμιση της παραγωγής, ιδιαίτερα για τις Μικρές επιχειρήσεις που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στον Τραπεζικό δανεισμό, αλλά και για λόγους ισόρροπου ανταγωνισμού με τις Μεγάλες επιχειρήσεις. Πρέπει να δημιουργηθούν ισχυρά φορολογικά κίνητρα για αυτοχρηματοδότηση και επανεπένδυση μέρους των κερδών στην επιχείρηση. - Ενίσχυση κομβικών επιχειρηματικών κλάδων. Οι επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες που αφορούν στην τυποποίηση, πιστοποίηση, σήμανση, σχεδιασμό προϊόντων, συσκευασία, κλπ είναι κομβικής σημασίας για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων που απευθύνονται.
Πρέπει να ενισχυθούν με κίνητρα αυτοί οι υποστηρικτικοί κλάδοι. Να στηριχθούν από το εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και με συνεχή προγράμματα κατάρτισης. Η χαρτογράφηση τους είναι επίσης απαραίτητη ώστε να αναγνωρίζονται με σαφήνεια και ευκολία από τους ενδιαφερόμενους, για συνεργασία, επιχειρηματίες. - Τυποποίηση προϊόντων και υπηρεσιών. Υπάρχει περιορισμένη εξοικείωση με τις διαδικασίες Τυποποίησης. Η εκάστοτε Κυβέρνηση οφείλει να αναπτύξει αξιόπιστα συστήματα ελέγχου συμβατά στις Μικρές επιχειρήσεις, αλλά και να υλοποιήσει προγράμματα εξοικείωσης των επιχειρηματιών σε αυτά.
- Ενίσχυση φορέων μικρών επιχειρήσεων. Οι φορείς των Μικρών επιχειρήσεων πρέπει να ενισχυθούν οικονομικά και θεσμικά, ώστε να μπορούν να παίζουν ένα καθοδηγητικό ρόλο και στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας της επιχείρησης. Οι φορείς, αν ενισχυθούν, μπορούν να αποτελέσουν σημαντικούς ιμάντες πληροφόρησης και αφύπνισης των επιχειρήσεων για εξωστρέφεια και διεθνοποίηση.
8. Πνευματικά – Συγγενικά Δικαιώματα
Η εφαρμογή του νόμου 2121/1993 για τα Πνευματικά και Συγγενικά Δικαιώματα έχει οδηγήσει σε αδιέξοδα χιλιάδες μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενους σε όλους τους τομείς της οικονομίας. Θα πρέπει να αναθεωρηθεί ουσιαστικά με συμμετοχή και προτάσεις όλων των ενδιαφερόμενων φορέων
Τέλος θα πρέπει να σημειωθεί ότι σημαντική είναι η προσφορά στην ανάπτυξη και βελτίωση της παραγωγικότητας των ΜΜΕ του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδος (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ) τα οποίο είναι μη κερδοσκοπικός φορέας διαχείρισης και διάχυσης γνώσης, τεχνογνωσίας, τεχνολογίας κι υλοποίησης μελετών και ερευνών που αφορούν τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις του δευτερογενή και τριτογενή τομέα της ελληνικής οικονομίας και οι θέσεις - προτάσεις του οποίου θα έπρεπε να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από την πολιτεία.