Αλλαγές στην μεταφορά Οχημάτων Εναλλακτικών Καυσίμων με τα πλοία

Με νέα εγκύκλιο  το  Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επιτρέπει την ασυνόδευτη μεταφορά οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων (AFVs) ενώ θεσπίζει όρους και προϋποθέσεις για την ασφαλή μεταφορά τους με τα πλοία

Μετά από έντονες αντιδράσεις διαφόρων φορέων και όπως είχαμε αναφέρει και εμείς σε  προηγούμενο άρθρο, αίρεται η απαγόρευση ασυνόδευτων οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων.

Συγκεκριμένα, των υβριδικών οχημάτων, των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων που φέρουν συσσωρευτές (μπαταρίες) και των οχημάτων που χρησιμοποιούν υγροποιημένα και συμπιεσμένα αέρια καύσιμα, μετά από τα προβλήματα και τις δυσκολίες που δημιουργήθηκαν στις διαδικασίες μεταφοράς τους με τα πλοία.

Αναλυτικά στην 2070.0/28541/2024  σχετική εγκύκλιο του Υ.Ν. με θέμα  «Επιπρόσθετα μέτρα κατά την μεταφορά οχημάτων χρήσης εναλλακτικών καυσίμων (AFVs) με Ε/Γ- Ο/Γ και Φ/Γ-Ο/Γ πλοία» αναφέρεται ότι η με «Αριθ. Πρωτ. 23.22.3/79893/2023/14.11.2023 εγκύκλιος με συστάσεις της  Υπηρεσίας μας» αντικαθίσταται ως ακολούθως:

1. ΣΚΟΠΟΣ

Σύμφωνα με στοιχεία που περιλαμβάνονται στο (β) σχετικό, υπάρχει αυξανόμενη χρήση οχημάτων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα (Alternative Fuel Vehicles AFVs) και τα οποία μεταφέρονται από πλοία.

Στα AFVs περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:

i. Τα υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά οχ ήματα που φέρουν συσσωρευτές (μπαταρίες).
ii. Τα οχήματα που χρησιμοποιούν υγροποιημένα και συμπιεσμένα αέρια καύσιμα.

Πέραν των υφιστάμενων προβλέψεων της διεθνούς, ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας περί ασφάλειας ναυσιπλοΐας και με δεδομένη την απουσία επί του παρόντος εναρμονισμένων διεθνών και ενωσιακών νομοθετικών κανόνων για τη μεταφορά AFVs από πλοία, με το παρόν παρέχονται κατευθυντήριες οδηγίες για Ε/Γ-Ο/Γ και Φ/Γ-Ο/Γ πλοία που εκκινούν από ελληνικό λιμένα και μεταφέρουν AFVs, με σκοπό την πρόληψη και τον περιορισμό του κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς και έκλυσης τοξικών αερίων στους χώρους μεταφοράς οχημάτων.

2. ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ

Για τον ανωτέρω σκοπό παρέχονται κατευθυντήριες οδηγίες που αφορούν μεταξύ άλλων:
Α. στη φόρτωση πλοίων με AFVs,
Β. στη μη φόρτιση AFVs επί των Ε/Γ-Ο/Γ και Φ/Γ-Ο/Γ πλοίων,
Γ. στην εποπτεία των χώρων στοιβασίας των πλοίων που μεταφέρουν AFVs,
Δ. στην εξοικείωση του πληρώματος έναντι των πιθανών κινδύνων,
Ε. στον εφοδιασμό των πλοίων με κατάλληλο εξοπλισμό αντιμετώπισης και
ΣΤ. σε ειδικότερες απαιτήσεις.

Α. ΦΟΡΤΩΣΗ AFVs:

• Κατά τη φόρτωση AFVs καταγραφή του είδους τους και της θέσης στην οποία στοιβάζονται επί του πλοίου και τοποθέτηση από το πλήρωμα κατάλληλης σήμανσης σε εμφανές σημείο των οχημάτων. Σε αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά έλεγχος θερμοκρασίας συσσωρευτών.
• Επισήμανση στους επιβάτες-οδηγούς της ανάγκης για άμεση ενημέρωση του πληρώματος σε περίπτωση λήψης οποιασδήποτε ένδειξης συναγερμού από το όχημά τους.
• Σε αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά το επίπεδο φόρτισης των συσσωρευτών τους να μην υπερβαίνει το 40% της συνολικής χωρητικότητας αυτών.
• Σε οχήματα λοιπών εναλλακτικών καυσίμων, όπως υγραερίου ή φυσικού αερίου οι δεξαμενές τους να μην περιέχουν καύσιμο άνω του 50% της συνολικής τους χωρητικότητας. Μη φόρτωση AFVs που έχουν βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας τους και στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές τους, στην περίπτωση που αυτά δεν έχουν αφαιρεθεί. Ειδικότερα, σε περίπτωση ζημιάς με ασάφεια ως προς τη βλάβη ή όχι του συσσωρευτή τους, μη φόρτωση και μεταφορά τους. Η ευθύνη για την διασφάλιση ότι στο όχημα δεν υφίσταται βλάβη ή ζημιά στο σύστημα τροφοδοσίας, στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές του βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων αυτών και ο πλοιοκτήτης δύναται να το εξασφαλίσει με όποιο τρόπο αυτός ορίσει.
• Συνεκτίμηση κατά τη στοιβασία του βάρους ιδίως των ηλεκτρικών οχημάτων, δεδομένου ότι σύμφωνα με τη (β) σχετική τα ηλεκτρικά οχήματα είναι κατά μέσο όρο 25% βαρύτερα από τα αντίστοιχα συμβατικά.
• Φόρτωση των AFVs σε χώρους καλυπτόμενους από κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης (CCTV) χωρίς την παρεμβολή εμποδίων.
• Εξασφάλιση της λειτουργίας του συστήματος τεχνητού εξαερισμού του χώρου φόρτωσης (εφόσον είναι κλειστός χώρος φορτίου ro-ro ή ειδικής κατηγορίας όπως ορίζεται στην Οδηγία 2009/45/ΕΚ) κατά την φόρτωση – εκφόρτωση και κατά τη διάρκεια του πλου. Προτίμηση της φόρτωσης σε ανοικτούς χώρους οχημάτων, εφόσον υπάρχουν τέτοιοι και είναι πρακτικά εφικτό.

Β. ΦΟΡΤΙΣΗ:

• Μη φόρτιση ηλεκτρικών και επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων επί του πλοίου.
• Διασφάλιση ότι τα ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα δεν είναι συνδεδεμένα με πηγές ηλεκτρικού ρεύματος του πλοίου.

Γ. ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΧΩΡΩΝ ΣΤΟΙΒΑΣΙΑΣ:

• Επιπρόσθετα του υπάρχοντος συστήματος περιπολιών, ιδιαίτερη επαγρύπνηση των αγημάτων πυρασφάλειας καθ’ όλη τη διάρκεια παραμονής των οχημάτων AFVs επί του πλοίου με έμφαση στους χώρους στοιβασίας AFVs.
• Εφοδιασμός όλων των πλοίων με δύο (2) τουλάχιστον κατάλληλες φορητές συσκευές θερμικής απεικόνισης.
• Εφοδιασμός όλων των πλοίων με δύο (2) τουλάχιστον φορητούς ανιχνευτές τοξικών ή και εύφλεκτων αέριων.
• Διενέργεια περιπολιών εποπτείας στους χώρους παραμονής των οχημάτων, με χρήση συσκευών θερμικής απεικόνισης και ανιχνευτές αερίων από εξοικειωμένα μέλη του πληρώματος, καθ’ όλη την διάρκεια του ταξιδίου.
• Συνεχής εποπτεία των χώρων φόρτωσης οχημάτων μέσω κλειστού κύκλωματος παρακολούθησης (CCTV).

Δ. ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ:

• Εξοικείωση του πληρώματος που εκτελεί περιπολίες, καθώς και του πληρώματος που καλείται να ανταποκριθεί σε πυρκαγιά που περιλαμβάνει AFVs.
• Εξοικείωση του πληρώματος που συμμετέχει στις περιπολίες στο χειρισμό και την ορθή χρήση των συσκευών θερμικής απεικόνισης και του εξοπλισμού ανίχνευσης τοξικών ή και εύφλεκτων αερίων που διαθέτει το πλοίο.

Ε. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ:

• Μέριμνα για την ύπαρξη δύο επιπρόσθετων (2) πυροσβεστήρων τουλάχιστον 9 lt κατάλληλων προδιαγραφών για κατασβέσεις πυρκαγιών συσσωρευτών ηλεκτρικών οχημάτων στα ήδη υπάρχοντα σημεία των χώρων οχημάτων όπου υπάρχουν διαθέσιμοι πυροσβεστήρες συμφώνως fire plan.
• Εφοδιασμός των πλοίων με τουλάχιστον δύο (2) ειδικές κουβέρτες πυρκαγιάς οχημάτων για κάθε χώρο στοιβασίας οχημάτων.
• Εφοδιασμός με δύο (2) εξαρτύσεις πυροσβέστη (Fire-fighter’s outfits). Πλοία στα οποία οι εξαρτύσεις πυροσβέστη πληρούν τις ειδικότερες απαιτήσεις της παρ.ΣΤ της παρούσης δεν απαιτείται να εφοδιαστούν εκ νέου με αυτές.
• Εφοδιασμός με αυτόνομες αναπνευστικές συσκευές (breathing apparatus) με χειραγωγό διάσωσης (lifeline), οι οποίες θα αποτελούν μέρος των εξαρτύσεων πυροσβέστη.

Πληροφορίες: Ολόκληρη την Σχετική εγκύκλιο μπορείτε να την δείτε εδώ

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tagged under

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Ινστιτούτο ΙΔΕΕΑ
Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης
Αριθμός ΓΕΜΗ: 068362203000

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info [at] tosynergeio.gr

 

 

Social Media

Facebook-color Instagram-color youtube-color Twitter linkedin