Στον αστερισμό της Ηλεκτροκίνησης! Πότε να αγοράσει ο πελάτης σας ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Τί θα του πείτε;

Το πρόσφατο κύμα ενθουσιασμού για τα ηλεκτρικά οχήματα ουσιαστικά ξεκίνησε το 2011, όμως οι επενδυτές πειραματίζονται με αυτοκίνητα κινούμενα από μπαταρίες για σχεδόν 200 χρόνια. Οι ανησυχίες για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έχουν τροφοδοτήσει αυτή την αύξηση, με τις κυβερνήσεις να προσφέρουν εκπτώσεις σε όσους αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανάλογα με το μοντέλο που επιλέγουν όχι στην Ελλάδα.

Κατασκευαστές όπως η Tesla έχουν αλλάξει την έννοια του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Είναι αυτό που συνηθίζουμε να λέμε οι άνθρωποι του Ινστιτούτο ΙΔΕΕΑ «Η Tesla πρίζωσε όλους τους κατασκευαστές». Ενώ κάποτε θεωρούνταν άσχημα, πλέον αποτελούν ένα εκλεπτυσμένο προϊόν που αξίζει τα λεφτά του. Απόδειξη αποτελεί το στυλάτο Tesla Model S, με επιτάχυνση 0-100 σε μόλις 2,5 δευτερόλεπτα χωρίς την παραμικρή εκπομπή ρύπων. Καθώς η τεχνολογία έχει προχωρήσει, η πρωτοκαθεδρία των κινητήρων πετρελαίου και βενζίνης δέχεται πρόκληση από τρείς κατηγορίες αυτοκινήτων που κατά κύριο λόγο κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια:

• Τα Plug-in ηλεκτρικά: Τροφοδοτούνται μόνο από επαναφορτιζόμενες μπαταρίες.
• Τα Plug-in υβριδικά: Χρησιμοποιούν επαναφορτιζόμενη μπαταρία έως ότου αυτή αδειάσει, προτού κάνουν χρήση του αποθέματος πετρελαίου ή βενζίνης.
• Τα υβριδικά: Εναλλάσσουν την χρήση επαναφορτιζόμενης μπαταρίας ή καυσίμων, ανάλογα με τη χρήση. Εδώ αξίζει να τονίσουμε ότι οι Toyota - Lexus μαζεύουν καρπούς τα τελευταία χρόνια.

asterismo

Οπότε φτάνουμε στο ερώτημα, θα αποτελέσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το στάνταρ, και αν ναι, πρέπει να επενδύσετε σε ένα τώρα; Παρακάτω θα βρείτε μερικά σημεία κλειδιά που σας ενημερώνουν ώστε  να βοηθήσουν τον πελάτη σας να αποφασίσει πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να μπείτε κι εσείς στον κόσμο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Πόσα ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπάρχουν στο ΗΒ;

Σήμερα, υπάρχουν 95,000 plug-in αυτοκίνητα καταχωρημένα στο ΗΒ, παρουσιάζοντας μεγάλη αύξηση συγκριτικά με τα μόλις 3,500 το 2013. Η παγκόσμια αγορά είναι επίσης σε καλό δρόμο. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων κυμάνθηκαν στα περίπου 462,000 το 2015, αύξηση 60% από το 2014.

Η Κίνα αγοράζει τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ, τη Νορβηγία και το ΗΒ. Όμως, πίσω από αυτά τα νούμερα, μόλις 1% των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται παγκοσμίως είναι στην πραγματικότητα ηλεκτρικά. Παρόλα αυτά η ηλεκτροκίνηση προχωράει έστω και με αργά βήματα και στο φετινό Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης είδαμε τουλάχιστον 1 ηλεκτρικό όχημα από κάθε μεγάλη εταιρεία.

asterismo1

Ποιες χώρες έχουν την μεγαλύτερη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Στο ΗΒ απαιτείται το 60% των οχημάτων να είναι ηλεκτρικά έως το 2030 ώστε να πετύχουν τους στόχους των κλιματικών αλλαγών, όμως βρίσκεται ακόμη πίσω σε σχέση με όσους έχουν υιοθετήσει νωρίτερα τα ηλεκτρικά οχήματα, όπως η Νορβηγία και η Ολλανδία.

Ποιο είναι το κόστος απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Με τιμές που ξεκινούν από £26,000, το Nissan Leaf είναι το ηλεκτρικό όχημα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών, με 186,000 μοντέλα να έχουν πωληθεί από το 2009. Το Tesla Model S, που διαθέτει μεγαλύτερη αυτονομία από οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρικό όχημα, ήταν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τις καλύτερες πωλήσεις το 2016, αγγίζοντας τα 51,000 μοντέλα. Όμως, καθώς οι τιμές του ξεκινούν από τα £66,500, είναι βέβαιο ότι δεν είναι ένα αυτοκίνητο που προορίζεται για όλους.

Εάν συμπεριλάβουμε τα υβριδικά, το Mitsubishi Outlander PHEV είναι αυτό με τις περισσότερες πωλήσεις στο ΗΒ, και εξίσου δημοφιλή είναι τα Mercedes Benz C 350 e και Volkswagen Golf GTE. Το φθηνότερο ηλεκτρικό όχημα στην αγορά είναι το Renault Twizy στα £6,995.

Στα επόμενα χρόνια, οι κατασκευαστές αναμένουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεγάλης εμβέλειας να βρίσκονται στην κλίμακα των £25,000, και το κόστος να μειωθεί κάτω από τα £17,000 έως το 2040. Καθώς οι τιμές μειώνονται, οι αντιλήψεις των καταναλωτών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προθερμαίνονται: μια πρόσφατη έρευνα από την BMW έδειξε πως το 20% των ερωτηθέντων θα επέλεγε το επόμενό του αυτοκίνητο να είναι ηλεκτρικό.

Πώς συγκρίνονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τα συμβατικά;

asterismo2

asterismo3

asterismo4

Ποιο είναι το κόστος λειτουργίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη φήμη πως είναι ακριβότερα από τα συμβατικά αυτοκίνητα. Η κύρια αιτία εδώ είναι η συστοιχία της μπαταρίας. Η μπαταρία που κινεί το Tesla Model S αποτελεί περίπου το 25% της τιμής αγοράς, ενώ η αντικατάσταση της μπαταρίας σε ένα Nissan Leaf έχει κόστος £5,000.

Μετρημένες με το κόστος κιλοβατώρας/ώρα, οι τιμές των μπαταριών μειώθηκαν 80% από $1,000/kWh σε περίπου $227/kWh μεταξύ 2010 και 2016. Πιστεύεται ευρέως ότι αυτό το κόστος πρέπει να μειωθεί κάτω από $150 ανά kWh (περίπου £120) για να είναι τα ηλεκτρικά οχήματα πραγματικά ανταγωνιστικά σε θέμα κόστους με τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Στόχος πολλών κατασκευαστών μέχρι το 2020 να πέσει η τιμή κάτω από $100 ανά kw. Αυτό εκτιμάται ότι θα συμβεί έως το 2025 σύμφωνα με ανεξάρτητες αναφορές, όμως η Tesla και ο πρόεδρός της Elon Musk είναι πιο παράτολμοι, λέγοντας πως αυτό θα συμβεί νωρίτερα έως το 2020.

Ένα πρόβλημα με τις μπαταρίες είναι ότι αποτελούν μειονέκτημα όταν πρόκειται για μεταπώληση του αυτοκινήτου: η φτωχή αντίληψη των χρησιμοποιημένων μπαταριών – και το γεγονός ότι φθείρονται – αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα πίσω από τους ταχείς ρυθμούς υποτίμησης των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά μεταχειρισμένων. Έχουν εμφανιστεί μεταχειρισμένα Nissan Leaf να πωλούνται τόσο φθηνά έως και £2,500.

Όσον αφορά τα λειτουργικά κόστη, τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν στην πραγματικότητα να είναι φθηνότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά. Με τις σημερινές τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, μπορείτε να υπολογίζετε κόστος έως 2p ανά μίλι, ενώ ακόμη και ο οικονομικότερος οδηγός θα πασχίζει να επιτύχει κατανάλωση χαμηλότερη από 10p ανά μίλι.

Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων στο ΗΒ απαλλάσσονται επίσης από φόρους και άλλα κρυμμένα κόστη όπως το London Congestion Charge. Όσον αφορά τη συντήρηση, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα διαθέτουν λιγότερα κινούμενα μηχανικά μέρη από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, δεν είναι απαραίτητες οι συχνές επισκέψεις στο συνεργείο.

asterism6

Αξίζει να επενδύσετε σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Τί λέτε στους πελάτες σας;

Σύμφωνα με τα υπάρχοντα κριτήρια, τα σημερινά ηλεκτρικά οχήματα δεν προσφέρουν μια διαφορετικά αξιοσημείωτη εμπειρία οδήγησης από τα συμβατικά οχήματα. Οι νέοι ιδιοκτήτες αναφέρουν ότι εκπλήσσονται από το πόσο γρήγορα επιταχύνουν και είναι γενικότερα ευχαριστημένοι από τον χειρισμό τους, αν και τα φρένα μπορεί να είναι ιδιαίτερα δυνατά. Οι περισσότεροι οδηγοί εκτιμούν επίσης τον αθόρυβο ηλεκτρικό κινητήρα.

Ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση στην απόδοση των ηλεκτρικών οχημάτων είναι το θέμα της εμβέλειας - αυτονομίας. Λαμβάνοντας πάλι σαν παράδειγμα αυτά με τις καλύτερες πωλήσεις, το Tesla Models S προσφέρει 250 μίλια αυτονομία, ενώ η μέγιστη αυτονομία ενός Nissan Leaf – τουλάχιστον σύμφωνα με την Nissan – είναι περίπου 300 χλμ. Στον αντίποδα, τα περισσότερα συμβατικά αυτοκίνητα θα σας μεταφέρουν για περισσότερα από 400 μίλια με γεμάτο ρεζερβουάρ. Προσθέστε σε αυτό το γεγονός ότι η αυτονομία επιβαρύνεται από τις κακές καιρικές συνθήκες, και θα δείτε πως τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουν έως ότου γίνουν πραγματικά ανταγωνιστικά.

Μια ακόμη συχνή ανησυχία είναι η δυνατότητα φόρτισης. Τα στοιχεία ιόντων-λιθίου που τροφοδοτούν τους κινητήρες των ηλεκτρικών οχημάτων φθείρονται με το πέρασμα του χρόνου και το κόστος αντικατάστασης μπορεί να είναι αρκετά υψηλό. Επιπλέον, η επαναφόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι χρονοβόρα: μια πλήρης φόρτιση μπορεί να διαρκέσει μια ολόκληρη νύχτα και ακόμη και οι αποδοτικότεροι φορτιστές χρειάζονται  περίπου 30 λεπτά για να δώσουν το 80% της ενέργειας στο αυτοκίνητό σας.

Είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το μέλλον; Φίλε μηχανικέ τι λες;

Για τους περισσότερους οδηγούς, ο αποφασιστικός παράγοντας απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι ο τρόπος χρήσης του. Εάν πρόκειται να το χρησιμοποιήσουν κυρίως για σύντομες, αστικές διαδρομές, και υπάρχει πρόσβαση σε φορτιστές στην αρχή και το τέλος της διαδρομής σας, το χαμηλό λειτουργικό κόστος ενός ηλεκτρικού οχήματος κάνει την απόκτησή του ιδιαίτερα ελκυστική, ειδικότερα εάν θέλετε ταυτόχρονα να μην επιβαρύνετε και το περιβάλλον.
 
Εάν κάνετε καθημερινά μακρινές διαδρομές ή οδηγείτε συχνά στον αυτοκινητόδρομο, πιθανότατα η αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος δεν θα είχε νόημα τη δεδομένη χρονική περίοδο. Όμως, δεν είναι μακριά ο καιρός που οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα προσφέρουν βελτιωμένες δυνατότητες σε πολύ χαμηλότερο κόστος απόκτησης.

Ομοίως, υπάρχει πλήθος καινοτομιών στην εύρεση εναλλακτικών πηγών ενέργειας, από βιοκαύσιμα, Φυσικό Αέριο, έως πετρέλαιο παραγόμενο από φύκια. Αν και η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων δείχνει έτοιμη να επεκταθεί ταχέως στην επόμενη δεκαετία, είναι πιθανό οι ανερχόμενες τεχνολογίες να διακόψουν την αγορά του αυτοκινήτου με εντελώς απρόβλεπτους τρόπους. Στην Ελλάδα χωρίς κίνητρα και υποδομές η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν είναι ώριμη. Αυτό που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα, είναι πώς αυτή την χρονική στιγμή είναι ωραίο να είσαι απλά οδηγός.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

facebook logored YouTube redr Twitter