Για να μπορέσει να προγραμματιστεί ένα κλειδί DAS4, το όχημα πρέπει να "εγγραφεί" στους διακομιστές Daimler. Οποιοσδήποτε διαθέτει σύστημα XENTRY Diagnostics και δικαιώματα XENTRY Flash μπορεί να το κάνει αυτό.
Από το 1992, στα οχήματα Mercedes-Benz έχει εγκατασταθεί ένα είδος ηλεκτρονικού συστήματος ακινητοποίησης. Σχεδιασμένα για να κάνουν δύσκολη ή αδύνατη τη μη εξουσιοδοτημένη χρήση του οχήματος, έχουν αποδειχθεί ότι μειώνουν τις κλοπές οχημάτων. Με την ονομασία Drive Authorization System (DAS), η Mercedes-Benz βρίσκεται επί του παρόντος στην 6η γενιά της 4ης κύριας έκδοσης αυτών των συστημάτων. Σε αυτό το άρθρο, θα εξηγήσουμε πώς λειτουργεί το σύστημα για να βοηθήσει στην αντιμετώπιση προβλημάτων.
Το ηλεκτρονικό SmartKey παρουσιάστηκε με το DAS3 (3ης γενιάς), ένα ηλεκτρονικό κλειδί που εξάλειψε τελείως τα μηχανικά μέρη στον διακόπτη ανάφλεξης. Οι νέες γενιές του DAS4 έχουν καταργήσει τον διακόπτη ανάφλεξης, υπέρ ενός κουμπιού στο ταμπλό, ενός συστήματος που ονομάζεται ΕΚΚΙΝΗΣΗ χωρις ΚΛΕΙΔΙ. Το DAS4 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο 231 (SL) στις αρχές του 2012 και υιοθετήθηκε από τα μοντέλα 166 (GLE/GLS), 207 (E-Coupe/Cab), 212 (E-Class) και 222 (S-Class) 2014. Σε φορτηγά, το DAS4 παρουσιάστηκε με το Metris του 2015 και το Sprinter του 2019. Όλα τα επόμενα νέα μοντέλα είναι εξοπλισμένα με DAS4 τώρα.
Στα γερμανικά, ο όρος Fahrberechtigungssystem (FBS) μεταφράζεται απευθείας ως Σύστημα Εξουσιοδότησης Οδήγησης. Σε μέρος της βιβλιογραφίας της Mercedes-Benz, μπορεί να το δείτε να αναφέρεται ως FBS, αν και το DAS χρησιμοποιείται συχνότερα. Μην το συγχέεται με το Diagnosis Assistance System (DAS), το οποίο είναι μια έκδοση του διαγνωστικού λογισμικού που χρησιμοποιείται με παλαιότερα οχήματα στο σύστημα XENTRY Diagnosis.
Οι δύο λειτουργίες του DAS
Κατ' αρχήν, το DAS έχει δύο σχεδόν ανεξάρτητες λειτουργίες: πρόσβαση οχήματος και εκκίνηση κινητήρα. Στο DAS4, η πρόσβαση του οχήματος χρησιμοποιεί αποκλειστικά σήματα ραδιοσυχνοτήτων (RF), σε αντίθεση με το DAS3 που χρησιμοποιούσε επίσης υπέρυθρο φως. Ως λειτουργία έκτακτης ανάγκης, δύο κύλινδροι κλειδαριάς, ένας για την πόρτα του οδηγού (κάτω από ένα κάλυμμα) και ένας για το πορτμπαγκάζ, επιτρέπουν την πρόσβαση στο όχημα.
Το DAS4 SmartKey μοιάζει ακριβώς με την προηγούμενη έκδοση, αλλά χρησιμοποιεί πιο σύγχρονη τεχνολογία για να βελτιώσει την ταχύτητα και την ασφάλεια.
Η εκκίνηση του κινητήρα πραγματοποιείται όταν είτε το κλειδί του οχήματος έχει εισαχθεί στον ηλεκτρονικό διακόπτη ανάφλεξης (EIS, ή στα γερμανικά EZS) είτε το κλειδί βρίσκεται εντός της εμβέλειας του οχήματος και πατηθεί το κουμπί Εκκίνησης κινητήρα. Το σύστημα DAS4 εκτελεί τη ρουτίνα επικοινωνίας του και, όταν συμφωνήσουν όλες οι εμπλεκόμενες μονάδες ελέγχου, ο κινητήρας τίθεται σε λειτουργία.
Σε παλαιότερες εκδόσεις του DAS4, το κουμπί εκκίνησης κινητήρα είναι ένα απλό κομμάτι πλαστικό, χωρίς καθόλου ηλεκτρονική λειτουργικότητα, που μπορεί εύκολα να αφαιρεθεί από το EIS, αποκαλύπτοντας τη γνωστή υποδοχή SmartKey. Ξεκινώντας με το μοντέλο 213 E-Class του 2017, το κουμπί είναι μόνιμο μέρος του ταμπλό και το EIS έχει μεταφερθεί στο χώρο των ποδιών του οδηγού, απρόσιτο για τον πελάτη. Η Mercedes-Benz ονομάζει αυτό το DAS4 Generation 6. Για να επιτρέπεται η εκκίνηση του οχήματος ακόμη και με εξαντλημένη μπαταρία κλειδιού, υπάρχει μια ειδική θέση στην κονσόλα, κοντά στο τασάκι, όπου μπορεί να τοποθετηθεί το κλειδί.
Σχεδιασμός συστήματος – Εκκίνηση κινητήρα
Το DAS4 είναι ένα σύνθετο σύστημα πέντε μονάδων ελέγχου, καθεμία από τις οποίες έχει μοναδικό ρόλο στο συνολικό σύστημα. Εκτός από το SmartKey, αυτές οι μονάδες ελέγχου είναι όλες δικτυωμένες μέσω CAN Bus και μοιράζονται κρυπτογραφημένα μηνύματα.
● Ηλεκτρονικό SmartKey (A8/1)
● Μονάδα ελέγχου Ηλεκτρονικού διακόπτη ανάφλεξης (EIS, N73)
● Μονάδα ελέγχου κινητήρα, ME-SFI ή CDI (N3/10 or N3/9)
● Πλήρως ενσωματωμένη μονάδα ελέγχου κιβωτίου ταχυτήτων (ETC, Y3/8n4)
● Έξυπνη μονάδα σερβομηχανισμού (ISM, A80)
● Ο πίνακας οργάνων συμπεριλαμβάνεται επίσης στο σύστημα DAS4
Όλες οι μονάδες που περιλαμβάνονται στο σύστημα DAS4 και πώς συνδέονται μέσω του CAN Bus.
Το κλειδί πομπού SmartKey είναι παρόμοιο στην εμφάνιση με το κλειδί DAS3, αλλά με ενημερωμένα εσωτερικά ηλεκτρονικά που έχουν μεγαλύτερη ασφάλεια και υπολογιστική ταχύτητα. Το SmartKey έχει πολλές λειτουργίες, όπως το κλείδωμα και το ξεκλείδωμα του οχήματος, καθώς και η εκκίνηση του κινητήρα, στα οποία θα επικεντρωθούμε. Περισσότερες λεπτομέρειες θα βρείτε στο εγχειρίδιο κατόχου του οχήματος.
Πριν προχωρήσουμε στην εκκίνηση του κινητήρα, ακολουθούν μερικές κοινές συμβουλές αντιμετώπισης προβλημάτων σχετικά με τα SmartKeys:
Εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα σχετικά με τη λειτουργία του κλειδιού, ζητήστε από τον πελάτη σας να φέρει όλα τα διαθέσιμα κλειδιά. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να απομονώσετε ένα ελαττωματικό κλειδί ή να βεβαιωθείτε ότι έχει παραγγελθεί ο σωστός αριθμός κλειδιού ως αντικατάσταση.
Εάν το κλειδί έχει μειωμένη εμβέλεια ή δεν λειτουργεί, ελέγξτε την μπαταρία (τύπου κουμπί CR2032). Πατήστε και κρατήστε πατημένο οποιοδήποτε πλήκτρο: Μετά από μια σύντομη παύση, ένα LED θα ανάψει για λίγο για να επαληθεύσει ότι η μπαταρία είναι καλή. Κατά την αντικατάσταση της μπαταρίας, αποφύγετε να την αγγίξετε, καθώς τα έλαια του δέρματος μπορεί να επηρεάσουν την ηλεκτρική ροή. Χρησιμοποιούμε μια καθαρή χαρτοπετσέτα για να χειριστούμε την μπαταρία.
Ένα κλειδί DAS4 γενιάς 6. Δεν μπαίνει σε μια υποδοχή κλειδιού - ο πελάτης πρέπει απλώς να το έχει κοντά. Στην εικόνα φαίνεται πώς χρησιμοποιείται το μηχανικό κλειδί για το άνοιγμα της θήκης της μπαταρίας.
Το SmartKey 6ης γενιάς διαθέτει λειτουργία απενεργοποίησης KEYLESS GO: Πατώντας δύο φορές το κουμπί κλειδώματος απενεργοποιείται το KEYLESS GO μέχρι να πατηθεί το κουμπί στο πλήκτρο. Εάν το κουμπί κλειδώματος πατηθεί δύο φορές κατά λάθος, ο πελάτης σας μπορεί να μην το καταλάβει και να παραπονεθεί ότι το KEYLESS GO σταμάτησε να λειτουργεί.