Φρένα – Υγρά Φρένων: Όλα όσα θα θέλατε να γνωρίζετε για τα υγρά των φρένων ενός αυτοκινήτου!

«ΤΑ ΥΓΡΑ ΤΩΝ ΦΡΕΝΩΝ ΣΚΟΤΩΝΟΥΝ» ένα μήνυμα που όσο και αν ακούγεται υπερβολικό αποτελεί την αλήθεια για «γερασμένα» και «υγρασιασμένα» υγρά φρένων.

Τα υγρά των φρένων, μαζί με τα υπόλοιπα εξαρτήματα του συστήματος πέδησης παίζουν σημαντικό ρόλο στην ασφάλεια οδήγησης, αλλά και στην καλή λειτουργία, απόδοση και μακροζωία του συστήματος. Η σωστή επιλογή τους προσφέρει την ιδανική σχέση απόδοσης και μακροζωίας.

Γενικά

Τα υγρά φρένων είναι ένας τύπος υδραυλικού υγρού που χρησιμοποιείται σε αυτοκίνητα, ελαφρά φορτηγά, μοτοσικλέτες αλλά ακόμη και σε ποδήλατα για την μεταφορά της δύναμης πίεσης από το πεντάλ του φρένου ή και του συμπλέκτη στα κυλινδράκια των φρένων ή του υδραυλικού συμπλέκτη.

brake2

Σήμερα με δεδομένο ότι οι κατασκευαστές συνδυάζουν το σύστημα πέδησης και με μία σειρά επιπλέον συμπληρωματικών και βοηθητικών συστημάτων βελτίωσης της απόδοσης του συστήματος όπως το ABS, το ASR, το ESP, το EBS, κ.α οι απαιτήσεις των επιδόσεων των υγρών φρένων αυξάνουν.

Αν και τα υγρά των φρένων, όπως θα αναφερθεί στην συνέχεια, απαιτούν αλλαγή και αντικατάσταση σε ορισμένη από τον κατασκευαστή τακτική περιοδική συντήρηση, αυτό δεν γίνεται δεδομένου ότι η μη αντικατάστασή τους σε τυπικά φρεναρίσματα δεν δημιουργεί προβλήματα απόδοσης στο σύστημα πέδησης και ανησυχία στον χρήστη.

Στην περίπτωση όμως ακραίων συνθηκών καταπόνησης του συστήματος πέδησης τα παλαιωμένα υγρά φρένων επειδή έχουν χάσει τις ιδιότητες τους οδηγούν σε επικίνδυνες καταστάσεις επιβράδυνσης του αυτοκινήτου.

Τα υγρά των φρένων εκτός του ότι θα πρέπει να είναι ασυμπίεστα για να μεταφέρουν τις δυνάμεις πίεσης θα πρέπει να μπορούν να αντεπεξέλθουν σε δύσκολες λειτουργίες οι οποίες γίνονται κάτω από πολύ υψηλές πιέσεις και πολύ υψηλές θερμοκρασίες.

Τα υγρά των φρένων θα πρέπει να έχουν ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά και αυτά επιγραμματικά είναι:

  • η ελάχιστη συμπιεστότητα
  • το υψηλό σημείο βρασμού
  • η αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες
  • η διατήρηση όλων των χαρακτηριστικών τους ακόμη και σε χαμηλές θερμοκρασίες
  • να είναι ελάχιστα υγροσκοπικά
  • να έχουν πολύ μικρές εσωτερικές τριβές
  • να αναμιγνύονται με άλλα υγρά της ίδιας σύστασης
  • να μην προσβάλουν τα μεταλλικά και ελαστικά εξαρτήματα του συστήματος

brake1

Πρότυπα και Προδιαγραφές υγρών φρένων

Τα υγρά φρένων που χρησιμοποιούνται στα σύγχρονα οχήματα, έχουν το μειονέκτημα, επειδή είναι βάσης γλυκόλης - glycol, glycol ether και borate esters, ότι απορροφούν την υγρασία της ατμόσφαιρας, είναι δηλαδή υγροσκοπικά και για τον λόγο αυτό παλαιώνουν και αλλάζουν τα χαρακτηρίστικά τους.

Για να εξασφαλίζονται όλες οι παραπάνω ιδιότητες των υγρών φρένων και επειδή τα φρένα είναι ένα βασικό σύστημα ασφαλείας των οχημάτων, έχουν θεσπιστεί συγκεκριμένες προδιαγραφές και τυποποιήσεις το ελάχιστο των οποίων τηρείται από τους κατασκευαστές των υγρών φρένων.

Στην περίπτωση των υγρών φρένων ακολουθούνται οι προδιαγραφές του Αμερικανικού Υπουργείου Συγκοινωνιών (DOT ή American Department of Transportation).

Σημείο βρασμού. Εξαιτίας της ικανότητας των υγρών να απορροφούν την υγρασία έχουν θεσπιστεί δύο διαφορετικά σημεία βρασμού για δύο καταστάσεις των υγρών ανάλογα με την υγρασία που έχουν απορροφήσει.

Στην πρώτη κατάσταση υπάρχει το «ξηρό» σημείο βρασμού (Boiling Temperature °C) κατά την οποία το υγρό των φρένων μόλις έχει ανοιχθεί από την συσκευασία του και δεν έχει απορροφήσει υγρασία.

Στη δεύτερη κατάσταση υπάρχει το «υγρό» σημείο βρασμού, (Wet Boiling Point °C) το οποίο αφορά υγρό που έχει απορροφήσει 3,5% κατά βάρος, νερό. Το τελευταίο νούμερο είναι η οριακή ποσότητα απορρόφησης νερού σύμφωνα με τις προδιαγραφές.

Το νερό περνά στο κύκλωμα μέσα από την οπή αναπνοής που υπάρχει στο δοχείο αποθήκης των υγρών. Απορροφάται αμέσως από το υδραυλικό υγρό, μειώνοντας το σημείο βρασμού του. Αν το σημείο βρασμού μειωθεί σε επίπεδα τα οποία επιτυγχάνονται σε ένα φρενάρισμα, το υγρό θα βράσει, θα δημιουργηθούν φυσαλίδες στο εσωτερικό του κυκλώματος, τα υγρά λόγο της ύπαρξης των φυσαλίδων του αέρα θα γίνουν συμπιεστά και θα μειωθεί σημαντικά ο βαθμός απόδοσης του συστήματος πέδησης.

ΠΡΟΣΟΧΗ

Σε αυτή την περίπτωση, σε υψηλές και παρατεταμένες απαιτήσεις πέδησης με παλαιωμένα υγρά, το πεντάλ των φρένων γίνεται σπογγώδης, τερματίζει αρκετά χαμηλότερα από την τυπική του θέση και τα φρένα δεν πιάνουν.

brake3

  • Ιξώδες. Ένα άλλο σημαντικό σημείο ποιότητας είναι το ιξώδες, δηλαδή η πυκνότητα του υγρού κυρίως σε χαμηλές θερμοκρασίες. Αυτό σημαίνει ότι όταν ενεργοποιείται το σύστημα πέδησης στους -40°C θα πρέπει το ιξώδες να μην είναι πολύ υψηλό (παχύρευστο υγρό), με αποτέλεσμα να αντιδρά αμέσως και με ασφάλεια στην εντολή πέδησης.
  • PH. Το PH των υγρών φρένων θα πρέπει να είναι από 7 έως 11, ούτως ώστε να μην διαβρώνει τα διάφορα μεταλλικά και ελαστομερή μέρη του κυκλώματος που κυκλοφορεί το υγρό φρένων.

Το υπουργείο μεταφορών των ΗΠΑ η Εθνική Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας (National Highway Traffic Safety Administration) όρισε τους Ομοσπονδιακούς Κανόνες Ασφαλείας Μηχανοκίνητων Οχημάτων FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards). Στο πρότυπο Ν 116, ασχολείται με τις προδιαγραφές των υγρών φρένων των οχημάτων, όπου στην συνέχεια και άλλοι Διεθνείς Οργανισμοί Προτύπων (SAE, ISO, Australian Standards) εναρμόνισαν τις προδιαγραφές τους σύμφωνα με τις προδιαγραφές FMVSS (απεικόνιση στον παρακάτω πίνακα). Τα πρότυπα αυτά καθορίζουν τις τιμές όλων των παραμέτρων προκείμενου τα υγρά φρένων να είναι ασφαλή και συμβατά τόσο μεταξύ τους όσο και με τα μέταλλα ή πλαστικά που έρχονται σε επαφή.

Υγρά φρένων DOT 5


  Αν είστε συνδρομητής παρακαλούμε  
με το όνομα χρήστη και τον κωδικό σας για να διαβάστε όλο το άρθρο.

Αν δεν είστε συνδρομητής ή η συνδρομή σας έχει λήξει 
παρακαλούμε 
εγγραφείτε ή ανανεώστε την συνδρομή σας.

 

WorkshopData Car Truck

 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

facebook logored gplus red YouTube redr Twitter