ESP – Ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας. Μία εφαρμοσμένη Τεχνολογία με επίκεντρο την ασφάλεια (Mέρος Γ)

Μια τεχνολογία η οποία εφαρμόζεται σήμερα από όλους τους κατασκευαστές και αποτελεί την προέκταση ασφάλειας του συστήματος ABS. Η εφαρμογή των συστημάτων δυναμικής ευστάθειας στα οχήματα σε συνδυασμό με την συνεργασία αυτών των συστημάτων και με άλλα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, προσφέρει υψηλά επίπεδα ασφάλειας, σημαντικά πλεονεκτήματα οδήγησης αλλά και πονοκεφάλους μερικές φορές στους τεχνίτες όταν καλούνται να λύσουν τα όποια προβλήματα.

Την περιγραφή, την λειτουργία, την συντήρηση, τον έλεγχο και τις βλάβες αυτών των συστημάτων θα παρουσιάσουμε στην συνέχεια ξεκινώντας από τις βασικές αρχές δυναμικής της κίνησης των οχημάτων και της φυσικής που σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αγνοεί ο οδηγός.

Έλεγχος Δυναμικής Οδήγησης

Λειτουργία ESP

Για να μπορεί το ESP να ανταποκριθεί σε κρίσιμες καταστάσεις οδήγησης, πρέπει να απαντηθούν οι παρακάτω ερωτήσεις:

α: Προς τα που στρίβει ο οδηγός;

β: Προς τα που κατευθύνεται το όχημα;

Την απάντηση στην ερώτηση (α) λαμβάνει το σύστημα από τον αισθητήρα γωνίας του τιμονιού και τους αισθητήρες στροφών (2) στους τροχούς.

Την απάντηση στην ερώτηση (β) παρέχει η μέτρηση της περιστροφής (3) γύρω από τον κατακόρυφο άξονα (περιστροφής) και της εγκάρσιας επιτάχυνσης (4).

Από τις εισερχόμενες πληροφορίες ακολουθεί μία σύγκριση ονομαστικής/πραγματικής τιμής. Αν υπάρχει διαφορά μεταξύ ονομαστικής και πραγματικής τιμής τότε το ESP αντιλαμβάνεται ότι μπορεί να επέλθει μία κρίσιμη κατάσταση και απαιτείται μία επέμβαση.

Μία κρίσιμη κατάσταση μπορεί να εκδηλωθεί με δύο τρόπους συμπεριφοράς του οχήματος:

Ι. Το όχημα τείνει για υποστροφή. Με την ενεργοποίηση του φρένου του πίσω εσωτερικού τροχού και την επέμβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα του κινητήρα και του κιβωτίου το ESP αποσοβεί την εκτροπή του οχήματος από την πορεία του.

II. Το όχημα τείνει για υπερστροφή. Το ESP αποτρέπει την ολίσθηση του οχήματος με την λειτουργία του φρένου του μπροστινού εξωτερικού τροχού ενώ παρεμβαίνει στο σύστημα διαχείρισης του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων. Όπως φαίνεται στο σχήμα, το ESP επενεργεί αντίθετα στην υπερστροφή ή στην υποστροφή. Για τον σκοπό αυτό η αλλαγή της κατεύθυνσης πραγματοποιείται χωρίς την απ’ ευθείας επέμβαση στο σύστημα διεύθυνσης (Σχήμα 1).

Η βασική αρχή λειτουργίας είναι γνωστή από τα ερπυστριοφόρα οχήματα. Όταν ένα ερπυστριοφόρο πρέπει να στρίψει δεξιά φρενάρεται η εσωτερική ερπύστρια και επιταχύνεται η εξωτερική ερπύστρια. Για την επιστροφή στην αρχική κατεύθυνση επιταχύνεται η προηγουμένως εσωτερική ερπύστρια και φρενάρεται η άλλη (Σχήμα 2).

esp3


  Αν είστε συνδρομητής παρακαλούμε  
με το όνομα χρήστη και τον κωδικό σας για να διαβάστε όλο το άρθρο.

Αν δεν είστε συνδρομητής ή η συνδρομή σας έχει λήξει 
παρακαλούμε 
εγγραφείτε ή ανανεώστε την συνδρομή σας.

 

WorkshopData Car Truck

 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

facebook logored gplus red YouTube redr Twitter