ESP – Ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας. Μία εφαρμοσμένη Τεχνολογία με επίκεντρο την ασφάλεια (Mέρος Α)

Μετά την αναλυτική παρουσίαση της τεχνολογίας των Κιβωτίων ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη γνωστά και σαν κιβώτια DSG μια νέα τεχνολογία έχει επιλεγεί από την Εφημερίδα «Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου» και τους συνεργάτες της να παρουσιαστεί σαν συμπληρωματικό εργαλείο γνώσης στους τεχνίτες αυτοκινήτων. Η νέα αυτή τεχνολογία αφορά το ESP - Ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας των οχημάτων.

Μια τεχνολογία η οποία εφαρμόζεται σήμερα από όλους τους κατασκευαστές και αποτελεί την προέκταση ασφάλειας του συστήματος ABS. Η εφαρμογή των συστημάτων δυναμικής ευστάθειας στα οχήματα σε συνδυασμό με την συνεργασία αυτών των συστημάτων και με άλλα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, προσφέρει υψηλά επίπεδα ασφάλειας, σημαντικά πλεονεκτήματα οδήγησης αλλά και πονοκεφάλους μερικές φορές στους τεχνίτες όταν καλούνται να λύσουν τα όποια προβλήματα. Την περιγραφή, την λειτουργία, την συντήρηση, τον έλεγχο και τις βλάβες αυτών των συστημάτων θα παρουσιάσουμε στην συνέχεια.

Το ESP είναι η σύντμηση του όρου Electronic Stability Programme ή Electronic Stability Control - Ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας ή Ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας, είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα ενεργητικής ασφάλειας των σύγχρονων οχημάτων που βελτιώνει την ευστάθειά τους κατά την οδήγηση.

Το σύστημα έχει σαν σκοπό να βοηθά τον οδηγό σε δύσκολες καταστάσεις οδήγησης, όπως π.χ. την απότομη αλλαγή κατεύθυνσης. Αντισταθμίζει τις απότομες αντιδράσεις και βοηθά στην αποφυγή ασταθούς οδήγησης.

Πρέπει να θυμόμαστε όμως πάντα ότι: το ESP δεν μπορεί να υπερνικήσει τους νόμους της φύσης.

Το πρώτο μέλημα του οδηγού συνεχίζει, όπως πάντα, να είναι ο υπεύθυνος τρόπος οδήγησης ανάλογα με τις κυκλοφοριακές συνθήκες και την κατάσταση του οδοστρώματος.

Οι ενότητες που θα αναλυθούν στην σε αυτή την τεχνολογία που θα παρουσιάσουμε αφορούν:

  • Ιστορικά, γενικά στοιχεία, διαφορετικά συστήματα ESP (BOSCH - CONTINENTAL TEVES)
  • Βασικές αρχές λειτουργίας – δυνάμεις – καταστάσεις οδήγησης
  • Περιγραφή λειτουργίας του συστήματος
  • Αισθητήρες, ενεργοποίητες, μονάδα του συστήματος πίεσης των φρένων
  • Αυτοδιάγνωση του συστήματος

Ιστορικά στοιχεία

Ήδη από την δεκαετία του “40” οι κατασκευαστές ξεκίνησαν να δοκιμάζουν μηχανικά συστήματα αντιπλοκαρίσματος των τροχών τα οπoία όμως ήταν αργά σε ανταπόκριση και δεν μπορούσαν να έχουν ευρεία εφαρμογή. Από την δεκαετία του «60» οι κατασκευαστές άρχισαν να εξελίσσουν ηλεκτρομηχανικά συστήματα αντιπλοκαρίσματος τροχών με αξιόπιστα αποτελέσματα και την εφαρμογή τους στην συνέχεια στα οχήματα. Οι πρώτες μελέτες για την ανάπτυξη ενός συστήματος πλήρους ελέγχου της ευστάθειας των αυτοκινήτων ξεκίνησαν όπως αναφέρεται το 1987 από την Mercedes-Benz και η μαζικής παραγωγής εφαρμογή του διαμορφώθηκε το 1992, σε συνεργασία με την Bosch. Το σύστημα τοποθετήθηκε για πρώτη φορά τον Μάιο του 1995 στην Mercedes S-Class W140 με την ονομασία Elektronisches Stabilitäts programm (ESP).

Σχεδόν αμέσως μετά η BMW, σε συνεργασίας με την Bosch και την ITT Automotive παρουσίασε το δικό της πρόγραμμα ενεργής ευστάθειας με ονομασία DSC, Dynamic Stability Control, ενώ και η Toyota εισήγαγε το δικής της εξέλιξης Vehicle Stability Control στο πολυτελές Toyota Crown Majesta.

Η General Motors εξέλιξε χρονικά σχεδόν παράλληλα ένα αντίστοιχο δικό της σύστημα, σε συνεργασία με την Delphi Corporation και το το παρουσίασε με το όνομα «StabiliTrak», στα κορυφαία μοντέλα της Cadillac. Το 2000 επίσης η Ford εισήγαγε τη δική της εκδοχή, υπό το όνομα AdvanceTrac. Από το 2000 και μετά άρχισε να χρησιμοποιείται και από άλλους κατασκευαστές και σήμερα αποτελεί βασικό εξοπλισμό σε όλα σχεδόν τα οχήματα.

Γενικά στοιχεία

Το σύστημα ESP αποτελεί, όπως αναφέρθηκε εξέλιξη των συστημάτων ABS και traction control system, περιλαμβάνει τα ίδια εξαρτήματα με τα δύο αυτά συστήματα, μερικούς επιπλέον αισθητήρες που έχουν την ικανότητα να «αντιλαμβάνονται» την όποια απώλεια ελέγχου του οχήματος, να ενημερώνουν την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου οι οποία πλέον έχει διευρυμένες λειτουργίες και αυτή με την σειρά της να ενεργοποιεί τις διαδικασίες και τους μηχανισμούς συγκράτησης και επαναφοράς ελέγχου του οχήματος. Οι πληροφορίες που χρησιμοποιούνται σε ένα σύστημα ESP είναι οι εξής:

  • Πληροφορίες από τον αισθητήρα γωνίας περιστροφής τιμονιού, καταγράφει την επιθυμητή πορεία του οχήματος από τον οδηγό.
  • Πληροφορίες από τον αισθητήρα γωνίας περιστροφής του οχήματος. Τα στοιχεία συγκρίνονται με αυτά του προηγούμενου αισθητήρα, ώστε να ανιχνευτεί τυχόν απόκλιση μεταξύ της επιθυμητής από τον οδηγό πορείας και της πραγματικής πορείας του αυτοκινήτου,
  • Πληροφορίες από τους αισθητήρες ταχύτητας και επιτάχυνσης του αυτοκινήτου,
  • Πληροφορίες από τους αισθητήρες ταχύτητας (περιστροφής) του κάθε τροχού του αυτοκινήτου,
  • Πληροφορίες από τους αισθητήρες πλευρικής και γωνιακής επιτάχυνσης.

Οι πληροφορίες αυτές μεταφέρονται και ελέγχονται από την Ηλεκτρονική Μονάδα του συστήματος η οποία τις συγκρίνει με τις εντολές του οδηγού (25 φορές / δευτερόλεπτο) και μπορεί να αντιληφθεί εγκαίρως αν υπάρχει απόκλιση μεταξύ των εντολών του οδηγού και της πορείας του οχήματος. Αν η Ηλεκτρονική Μονάδα του συστήματος διαπιστώσει κίνδυνο εκτροπής του αυτοκινήτου από την επιθυμητή πορεία τότε:
ενεργοποιεί το φρένο του κατάλληλου τροχού ή τροχών και τον / τους φρενάρει ώστε ο συνδυασμός δυνάμεων εκτροπής και πέδησης να δώσουν την επιθυμητή συνισταμένη της πορείας του οχήματος μειώνει προσωρινά την ισχύ του κινητήρα, (σε πλήρη συστήματα) ώστε να σταθεροποιήσει το αυτοκίνητο και να βοηθήσει τον οδηγό να το επαναφέρει στην επιθυμητή πορεία του.

Ονομασίες και συντμήσεις του συστήματος


  Αν είστε συνδρομητής παρακαλούμε  
με το όνομα χρήστη και τον κωδικό σας για να διαβάστε όλο το άρθρο.

Αν δεν είστε συνδρομητής ή η συνδρομή σας έχει λήξει 
παρακαλούμε 
εγγραφείτε ή ανανεώστε την συνδρομή σας.

 

webinars feb banner

 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

facebook logored gplus red YouTube redr Twitter